Krovimo jungčių standartizavimas Europoje

Europos Automobilių Gamintojų Asociacija (ACEA) išplatino pranešimą su rekomendacijomis Europos gamintojams, kokias krovimo jungtis reikėtų naudoti. Prieš įsiveliant į diskusijas pateikiu keturis krovimo lygmenis:

  1. Lėtas, paprasčiausias įkrovimas iš buitinės, standartinės galios (iki 16A) kintamosios įtampos vienfazės arba trifazės jungties (rozetės)
  2. Lėtas įkrovimas iš buitinės, padidintos galios (iki 32A) kintamosios įtampos vienfazės arba trifazės jungties, su papildoma apsauga laide
  3. Greitas įkrovimas iš specialios jungties, kintamosios srovės. Dažniausiai srovė trifazė, iki 43 kW. Būtina įkrovimo stotelės komunikacija su transporto priemone.
  4. Greitas įkrovimas nuolatine srove. Būtina speciali jungtis, krauna praktiškai tiesiogiai iš stotelės į akumuliatorių, be tarpinių keitiklių. Įkroviklis jau nebe transporto priemonėje, o įkrovimo stotelėje.

1-3 lygmenims reikalingas atskiras įkroviklis, įmontuotas transporto priemonėje arba, kai integruoti galimybės nėra (dviračio ar motociklo atveju), pastatomas šalia. Dauguma mūsų vis dar naudojasi 1 lygmens sistema (elektromobilio įkrovimas užtrunka apie 8 valandas). 3 lygmens pavyzdys yra mūsų pagaminta ir prie Energetikos Muziejaus pastatyta įkrovimo stotelė – tą patį elektromobilį, teoriškai (jei jame būtų integruotas galingas įkroviklis), galima būtų įkrauti per 40 minučių. 4 lygmens atveju, sunkaus ir didelio įkroviklio vežiotis nebereikia, nes jis yra integruotas įkrovimo stotelėje. Stotelė duoda nuolatinę srovę ir jungiasi praktiškai tiesiai prie akumuliatoriaus – jokie tarpiniai keitikliai nebereikalingi.

Ilgą laiką Europos Sąjungoje buvo (ir, sakyčiau, tebėra) mėtymasis tarp įkrovimo jungčių, nes nėra vieningo standarto. Vokiečiai pirmieji šoko į šį traukinį ir ilgai nesvarstydami priėmė savo nacionalinį standartą – Mennekes gaminamą jungtį. Tai pati ergonomiškiausia ir geriausiai prie rankos “limpanti” jungtis. Mennekes siūlo jungtis trifazėms ir nuolatinės srovės sistemoms. Labiausiai man patinkanti šio gamintojo jungčių savybė – elektroninis užraktas. Jungtis yra užrakinama prasidėjus krovimui ir atrakinama tik vartotojui panorus (valdoma iš įkrovimo stotelės arba transporto priemonės). Tai labai aktualu naudojant viešose vietose, nes tokios jungtys yra gana brangios ir ilgai netruks kaip ilgapirščiai žulikai prasimanys naujų pajamų.

Šiuo metu pasaulyje bene populiariausia jungtis – amerikietiškasis standartas. Ši jungtis leidžia krauti gerokai mažesne srove, taipogi yra gana neergonomiška (nemaloni kieta plastmasė, kai, tuo tarpu, Mennekes jungtis yra pragumuota), bet svarbiausia – nėra jokios apsaugos nuo vagystės. Užraktas apsaugo tik nuo atsitiktinio kištuko ištraukimo – visiškai netinkama mūsų rinkai. Bet, deja, daug gamintojų montuoja būtent tokią jungtį, pavyzdžiui, nauji Toyota Prius Plug-In.

O dabar grįžkim prie reikalo. ACEA kadaise laikėsi pozicijos, kad, vis tik, Mennekes jungtys yra tinkamiausios ir turėtų būti standartu Europos Sąjungoje. Deja, dabar ACEA išplatino pranešimą, kur rekomenduojama naudoti dar kažkokias naujas jungtis (foto dešinėje). Mano visai nekuklia nuomone, ši jungtis yra kažkoks absurdas: matmenys, ergonomija… O dar tas pats mechaninis užraktas. Labai įdomu kuo jiems neįtiko Mennekes. Toks vaizdas, kad vėl stumdomi kažkokie interesai…

Informacijos šaltiniai:

EV charging standards: European OEMs recommendations

Wikipedia: IEC 62196

3 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.