Home Forums Mūsų projektai / susitikimai Elektromobilio gaminimas

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #1892
    Gediminas
    Participant

    Sveiki. Jau senokai audziu minti konvertuoti sena ziguliuka i elektromobili.

    Yra donoras, 2101 (“kapeika”) 1973m. Manau labai tinkamas elektromobiliui, nes jame labai mazai papildomos elektros, nera jokiu vairo ar stabdziu stiprintuvu (nereikia gaminti vakumo, sukti papildomu “skyvu”). Mase be vidus degimo variklio, kitu nereikalingu komponentu manau butu apie 800-850kg. + elektromobilio iranga(motoras, akumai ir t.t.)

    Pradziai tikslas butu miesto salygom apie 50km.  

    Ar esate domejesi ir galetumete pakomentuoti:

    1. koks variklis butu optimalus? Kokia galia reikalinga butu, sukiu diapazonas ir t.t.?

    2. akumuliatoriai? rugstiniai? (prie salciu tapla krenta), ar jau moderniai Li-ion?

    3. irangos gavimo galimybes? LT yra kokiu platintoju tokios specifines irangos ar viska per Ebay ir is uzsienio?

    4. Legalizavimo subtilybes?

    5. realu i kokius 10-15kLt. tilpti? darbas savo rankom, auto neiskaiciuojamas. 

    Dekui uz komentarus.

    #3899
    Paulius
    Participant

    1. Motoras ir jo valdiklis. Taupant lėšas – DC šepetėlinis. DAUG sukimo momento, aptarnavimas – pakeisti šepetėlius ir guolius. Svoris – sąlyginai didokas.

    2. Akumuliatoriai. Dairykis tik į ličio pagrindo sistemas (nenusivilsi). Švinas realesnis variantas su tamstos biudžetu.

    3. Įrangos gavimas. Šarūnas ir Linas pagrindiniai forume “skyles prasimušę”, jie daugiau papasakos, pakonsultuos, padės.

    4. Legalizavimas. Geriausias variantas (mano galva) būtų kreiptis į poną Milašauską (Elektromotus) arba į pono Jokužio sūnų Lauryną(Elinta)).

    5. Pinigai. Tikrai realu. Plonybės labai paprastos šio klausimo – kuo daugiau sugebėsi pats pasigaminti, tuo mažiau kainuos. (Pradėk lituoti valdiklius ir bms’us, gamintis viską viską ką tik įmanoma (čia pusiau juokais) ;) ).

    Daugiau klausimų? :)

     

    EDIT: į legalizavimą pamiršau įtraukti Šarūną…

    #3900
    Šarūnas
    Keymaster

    Sveikas Gediminai.

    1. Motoras, manau, geriausias pagal kainą, būtų kažkas tokionuoseklaus jungimo Kostov Motors (Bulgarai). Kainos nežinau, reikės pačiam susisiekti (ir parašyk forume, kai sužinosi)
    2. Akumuliatorius tik LiFePO4. Su kolegom esam ištestavę gang daug rūšių ir gamintojų, geriausiai pasirodė CALB. Antroje vietoje ThunderSky/SinoPoly. Norimam 50km atstumui mieste, tau reikėtų apie 14kWh (48 celės). 100Ah celės kaina apie 110 USD kinijoje (dar + siuntimas ir mokesčiai). Vien akumuliatoriaus kaina gaunasi kokie 17 kLt (jau po visko).
    3. Įrangos reikės tokios:

      a) Motoro valdiklio. Čia neturiu ką rekomenduoti. Tik nesusigundyk Kelly – anie gražiai dega.

      b) BMS – battery management system. Reikia prižiūrėti akumuliatoriaus darbą, taip pat valdyti krovimą, prognozuoti nuvažiuojamą atstumą. Rinkoje yra keli modeliai. Aš, būdamas šališkas, galėčiau rekomenduoti savo įmonės produktą: EMUS BMS. Kaina nėra labai maža, 48 celėms gausis apie 3400 Lt. Na o jei būčiau nešališkas, nieko kito vis tiek nerekomenduočiau, nes nežinau kitų gerų produktų.

      c) On-board įkroviklis. Turime geros patirties su ElCon ir galėčiau rekomenduoti 3kW PFC modelį. 14kWh pako pilnas įkrovimas (nuo nulio) truks apie 5 valandas. Įkroviklio galingumą reguliuoja BMS (bent jau mūsiškis), taigi galima krauti ir mažesne galia (aktualu buitinėse rozetėse).

      d) Pečiukas. Turbūt norėsis žiemą šilumos. Rekomenduoti neturiu ką, bet kolega Mindaugas savo Hondoje 3E susimontavo kelis paprastus buitinius elektrinius pečiukus.

      e) 12V akumuliatorius (švinas) ir jam skirtas įkroviklis. Jis automobilio 12V sistemą aprūpins energija, imdamas iš traukos akumuliatoriaus. Na koks 500 Lt.

    4. Legalizavimas dabar jau paprastas. Kolega su Honda buvo pirmasis Lietuvoje, taigi teko jam sunkiuoju keliu praminti kelius. Nuo to laiko yra priimta bendra tvarka ir tame nėra jokių problemų. Sudėtingiausias turbūt RRT elektromagnetinio suderinamumo testas. Turint elektronikos žinių dėl to nekyla didelių problemų. Priešingu atveju teks samdytis specialistą.
    5. Akivaizdu, kad į 15k netilpsi. Į 25k – labai sunkiai. Geriausia drąsiai dėti ant stalo 30-35k (vien komponentams) ir tada galima daryti. Praktika rodo, kad šioje vietoje alternatyvos labai paprastos: arba daryti labai netaupant, arba visai nedaryti, nes bus pinigai į balą…

    #3901
    Paulius
    Participant

    Jeigu darai “for fun”, padarysi ir už 15000 LTL. Žinoma, akūmai švinas, valdikliai nebus labai jau super, motoras taip pat. Bet sutilpsi. Jeigu daiktas tikrai rimtam naudojimui, tada klausyk Šarūno :)

    #3902
    Tadas
    Participant

    Mano nuomone daryti rimta projekta su ziguliuku tikrai neverta.Labiau sutikciau su Paulium kad det paprastus akumus svino kaip varikli siulyciau paieskot elektrokaro kokio DC tipo.Aisku dar variantas jei gali gauti ar pats turi kokiu 10kw AC paprasta asinchornini ir ji pervynioti tik aisku jau valdiklio reiks brangesnio zymiai bet cia jau matematika gaunasi.Biudzetini varianta uz 15k litu turetum pasigamint manau.Kazkada gi “Jonelio” kurejai siule visa sistema su konvertavimo darbais iskyrus akumus ir dar keleta smulkmenu uz 10k litu tik manau ten jiem taip nieko doro ir neisdege su tuometinem tokiom kainom uz neisbaigta produkta gal dabar kazkas pas juos ten pasikeite.

    #3903
    Paulius
    Participant

    Yra toks projektas. Kanadiečių. Senokai jie jį buvo atnaujinę, bet dėmesio, kaip biudžetinis variantas tikrai vertas. Pavadinimas – ForkenSwift. NUORODA. Užmesk akį, gal kokių minčių kils :)

    #3904
    Linas
    Participant

    Labas Gediminai, malonu girdeti kad domimes EV, ka isvardino sarunas tai visiska teisybe standartiniam normaliam konvertavimui su naujais komponentais.

    Jau senokai domiuosi ivairais komponentais tad galiu pasakyti jog neturint reikiamo kiekio naujiem komponentams, ir nedarant kazko ypatingo galima dali daliu pirkti padevetu ir taip sutiklpti i tuos 15k lt, pats kazkada buvau nusipirkes dc varikliuka uz 400lt, tad tikrai imanoma kazka rasti, tik paieskoti geriai reikia.

    idealiausia butu rasti koki autokara zinoma reikia ziureti kad butu tinkamas variklis ir galbut kontroleris (nors retai pas juos geri buna), pamenu pires pusmeti man siule 9kw nominalo motora uz 1.5k lt, nzn ar teturi, bet galima pasidometi.

    Saruno siulomas akumuliatorius tikrai geras, tik darant toki biudzetini varianta siulyciau naudoti mazesnes talpos, bet tikrai neziureti i svina. gali pasiskaityti http://www.evalbum.com, ten yra nemazai projektu ir raso kiek sunaudojama wh/km tad pagal analogus suzinosi apytiksle rida vienu pakrovimu.

    BMS kaip tokiam biudzetiniam variantui pasiulyciau taip pat biudzetini, uz poros savaiciu jau turesiu pora “samplu” (zinoma jis neprilygs Saruno kompanijos gaminanam, bet vis geriau nei nieko). jei kils daugiau klausimu gali kreiptis, bandysim padeti, jei rimtai domins kazkas is varikliu ir kontroleriu galiu paklausineti autokarus priziurincios firmos (yra pazystamu) gal kuo pades…

    #3905
    Šarūnas
    Keymaster

    Norėčiau atkreipti dėmesį į kelis dalykus:

    1. Švino akumuliatorių kaina gali gundyti iš pirmo žvilgsnio (dėl mažesnės kainos ir nereikalingo kievienos celės įtampos stebėjimo), tačiau su jais yra visa eilė problemų:

      a) būtinai reikės nerūdijančio plieno (brangios) dėžės;

      b) būtinai reikės montuoti išorėje (be ryšio su kabino vidumi), kad dujomis nekvėpuotų keleiviai;

      c) būtinai reikės pasirūpinti keleivių saugumu automobiliui apsivertus (kad neapipiltų rūgštimi);

      d) negalima bus krauti patalpoje – vėlgi dėl išsiskiriančių dujų

      e) žymiai didesnis svoris (5x), kas padidins energijos sąnaudas, stipriai pablogins transporto priemonės valdomumą ir, svarbiausia – su tokiu svoriu niekas neleis užregistruoti.

      f) negalima bus krauti greičiau nei per 8-10 valandų (jei rūpi ilgaamžiškumas)

      g) realiai atiduodama talpa bus apie 2x mažesnė (25Ah vietoje 50Ah, bet priklauso nuo iškrovimo srovės)

      h) talpa labai priklauso nuo temperatūros. Prie kokių -10°C talpos bus likę kokie 50%.

      i) net laikantis visų krovimo ir iškrovimo reikalavimų, akumuliatorius laikys max 100-200 įkrovimo-iškrovimo ciklų. Nesilaikant, kai kurie sugeba nužudyti per 5-10 ciklų.

      Apibendrinant, švino akumuliatorius ilgalaikėje perspektyvoje yra gerokai brangesnis ir keliantis žymiai daugiau problemų.

    2. Pigiausi motorai ir valdikliai yra DC tipo (su šepečiais). Naudingumas šiek tiek mažesnis už BLDC (trifazių sinchroninių), gal pora %. EV sferoje gali būti naudojami dviejų tipų: SepEx ir series. realiai skirtumas tik tas, kad series yra nuosekliai jungtas ir iš jo išeina 2 laidai, taigi kontroleris yra pigesnis. Šio motoro trūkumai – reversavimo ir regeneracinio stabdymo nebuvimas, taigi būtina pavarų dėžė. Naudojant SepEx motorą reikalingas šiek tiek brangesnis valdiklis (4 laidai), tačiau galima geriau valdyti apsukas ir sukimo momentą bei kryptį, taip pat padaryti regeneracinį stabdymą, taigi nebereikia pavarų dėžės (teoriškai).
    3. Regeneracinis stabdymas tankiame mieste nuvažiuojamą atstumą padidina apie 10%.
    4. Aš galvodamas apie perdarymą turiu mintyje pilnavertį eismo dalyvį, o ne neįgaliojo vežimėlį su automobilio kėbulu. Ta prasme, lengvajam automobiliui reikia bent 50kW. Na koks mažiukas lengvas automobiliukas gal ir su 20-30kW važiuotų, bet diskomfortas būtų gan didelis, ypač tarp mūsų kelių erelių.
    5. Dažniausiai elektriniai motorai gali išspausti bent 2-3 kartus didesnę trumpalaikę galią (bėgėjimosi metu), taigi motoras gali būti imamas maždaug 2x silpnesnis, nei buvęs originalus vidaus degimo. Bet tai reikia labai apgalvoti, sistema turi būti gerai suderinta ir apsaugota nuo ilgalaikės perkrovos.

    O šiaip tai siūlyčiau pradžiai pasiblaškyti po evalbum.com, kur pamatysi kitų žmonių darbus ir jų atlikimo terminus bei kainą. Bus paprasčiau įvertinti savo galimybes.

    #3906
    agniusm
    Participant

    Butu idomu, kad ismanantys paminetu ir AC sistemas, kur regeneracinis stabdymas ir reversas yra igivendinami paprasciau. Man butu idomu suzinoti apie galia. Dragsteriu megejai naudoja DC series tipo variklius, ar naudojant AC variklius daug prarandama ar visvien galima gauti patenkinama zip zip, kad nepasisiukslint Lietuvos keliu lakunam :)

    Pvz: http://www.evparts.com/products/street-vehicle/motors–dot/48-to-96-volt-street-vehicle-motors/mt5615.htm ko galima tiketis kai automobilio mase apie 1000kg?

    #3907
    Gediminas
    Participant

    Labai dekoju uz komentarus.

    Originalus ziguliuko variklis 1.2 yra 47Kw. Mieste man tikrai per akis, niekas gi su elektromobiliu nesiruosia “draginti”. Tikiu, kad persedus i elektromobili kojos “svoris” zymiai sumazeja :)

    Greiciu deze tikrai noreciau palikti, manau tai suteiktu daugiau valdymo galimybiu, nereiktu “reverso” kurti.

    #3908
    Paulius
    Participant

    Šarūnai, gal galėtum “numesti link’ą” į įstatymą ar reikalavimus keliamus perdarytiems VD i EV? :)

    #3909
    Tadas
    Participant

    Gediminai nezinau gal jau pats radai bet stai nuoroda kur auksarankiai parodo visai nebloga serija filmuku kaip konvertavo ziguliuka.Manau jie tau gal net galetu atsakyti i kai kuriuos klausimus nes visgi patirtis praktine geriau nei sausa teorija. http://www.youtube.com/results?search_query=armoniukai&oq=armoniukai&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=1329l3412l0l6040l10l10l0l3l3l0l190l978l0.7l7l0

    #3910
    bazas
    Member

    Cia labai panasus projektas http://www.youtube.com/user/armoniukai

    bet Tadas mane jau aplenke:)

    #3911
    Gediminas
    Participant

    si projekta stebejau jau senai, nuo video ikelimo :)

    meginu sukontaktuoti su zmonem vykdanciais si projekta, kad susitikti ir gyvai apziureti.

    #3912
    Tete
    Participant

    Sveiki,

    As cia naujokas. Bet ansciau ar veliau visi nuo kazko pradedame.

    Aisku skaitinejuosi seniai, bet teorija ir praktika skiriasi smarkiai. Mano stiprioji puse matyt metalu suvirinimas ypatingai tigu.

    Bet ir elektra ir elektronika man rupi ne ka maziau.

    Taigi mano auksciausias siekis siai dienai yra el motociklas, bet su registracija ir leidimu vazinetis gatvemis.

    O pradesiu nuo el dviracio. Beja donorus turiu abudu. Naujas dviratis dar neispakuotas ir britva kazkada buvusi 125 kub. cm.

    Daryt darysiu vitiek.

    Bet kas gali pasakyt nuo ko pradet teisine puse, kur eit, kur gaut sertifikatus, ka daryt su motociklo dokumentais.

    Siuo metu motociklas isregistruotas ir yra ferkauferio lapas(patvirtintas regitroje).

    ir nezinau registruot ji dabar be variklio ar geriau palaukt.

    Kitas dalykas noriu susidaryt samata , o popieriukai taip pat kainuoja. Kur keliaut ka samdyt tam el suderinamumo testui.

    Aciu.

    P.S

    Kas liecia gramatika iskarto atsiprasau esu disgrafikas todel rasyba sunkiai sekasi.

    Kaip ne keista programinime tas netrugdo:)

    #3913
    Šarūnas
    Keymaster

    Anksčiau visos taisyklės buvo Elektromobilių asociacijos puslapyje, su nuoroda į LRS. Bet vat neberandu kažkodėl.

    Su motociklu yra šiek tiek paprasčiau, nes nereikia tokios didelės galios kaip elektromobiliui, taigi galima daryti “iki 60V” (realiai 48V) sistemą – nebereikės elektromagnetinio suderinamumo testo, taip pat nebereikės nuotekio apsaugos, specialių spalvotų (ir brangių) laidų, automatų, avarinio išjungimo, hermetiškų kontaktų. Tokioje sistemoje nereikalaujama jokių įmantrybių. Jei nieko neužmiršau, reikalavimai, perdarant gamyklinį benzininį motociklą, būtų tokie:

    1. Neturi būti modifikuojamas rėmas ir pakaba
    2. Sunkios detalės (akumuliatoriaus dėžė pvz.) turi būti pritvirtintos kad laikytų 3g apkrovą (dažniausiai reikia pasiskaičiuoti, nors, jei rimtai padaryta, matyt pakaks vizualios eksperto apžiūros).
    3. Galia neturi viršyti klasės. Pvz. mano atveju motoroleris yra 49cc (“<4kW”) klasės, taigi negaliu sukišti galingesnio motoro, nei 4kW. 125cc taip pat yra kažkoks atitikmuo (reikia paieškot, nepamenu).
    4. Vis tiek turi būti atskiras 12V akumuliatorius (geriausia originalų palikti) gamyklinei 12V sistemai aprūpinti (signalas, lempos). Bet! Yra labai didelė tikimybė kad tai tėra mūsų ekspertų išsigalvojimas, nes visas likęs pasaulis sėkmingai gamina be atskiro akumuliatoriaus – deda paprastą konverterį 48V->12V. Dėl šito reikia išsiaiškinti.
    5. Išsikrovus traukos akumuliatoriui, šviesos neturi užgęsti (kad netaptum vaiduokliu gatvėje (o dar kai nesigirdi, tai iš vis)).
    6. Prietaisų skydelyje turi būti rodomas akumuliatoriaus įkrovos lygis, bent jau keliais lygmenim. Taip pat turi būti vaizdinis signalas informuojantis apie aktyvuotą (“užvestą”) motorą. Mano atveju tam tiko tepalo lemputė, reikėjo tik paveiksliuką pakeisti.
    7. Išsikrovus akumuliatoriui, vairuotojas turi būti apie tai informuojamas. Po informavimo dar turi būti likę pakankamai energijos, kad galima būtų neskubant saugiai pasitraukti iš kelio.
    8. Užvedimas/įjungimas/aktyvavimas (ar kaip tai pavadint?) turi būti atliekamas tik laikant nuspaustą stabdžio rankeną (kaip, beje, buvo padaryta ir mano gamykliniame 2007m Peugeot JetForce).
    9. Jei yra integruotas gamyklinis stabdžių stiprintuvas, jis turi būti veikiantis ir po perdarymo. Vietoj mechaninės vakuumo pompos gali tekt statyt elektrinį siurbliuką.
    10. Dar gali būti apribotas bendras svoris. Nežinau kiek ir ar riboja. Bet logiška būtų ribot.

    Na lyg ir viskas. 

    Šiaip, galvoju, gal verta būtų visą tai surašyti kažkur atskirai, kad čia nepasimestų tarp žinučių?

    #3914
    Tete
    Participant

    Aciu didelis:)

    Manau visai neblogai tai butu padaryt

    + idet expertu kontaktus kur kas ir kaip nes siandien bandziau aiskintis tai tuvlita pasiunte mane labai toli. Tipo neduosim.

    Regitra maloniau sako idekit varikli padarykit kad bent kelis metrus vaziuotu ir elektra nekratytu ir isduosim numeriuka bet expertize vistiek reikalinga.

    P.S

    pasidziaugsiu motociklas jau stovi garaze siandien reikalus atlikinejau, o vakare ir dvirati parsivesiu.

    md.jpg

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.