Ar jau atslūgo savadarbių e-bike banga?
|Rašau po ilgos pertraukos, už lango jau 2020 vidurys. Gerai pamenu, kai 2008-2009m. važinėjau savadarbiu elektriniu dviračiu ir, sustojus prie kiekvienos sankryžos, prasidarydavo greta stovinčio automobilio langas ir pasigirsdavo klausimai “kas čia”, “kiek traukia” ir “kiek nuvažiuoja”. O traukdavo tada virš 65km/h – buvo kažkas nerealaus.
Tuo metu buvo mūsų, entuziastų, vos keli per visą Lietuvą, bet vėliau bendruomenė plėtėsi, net vyko “suvažiavimai”. :) Gan daug kūrybiškumo reikėjo tokiems projektams: gaminomės ir programavom savo BMS, virinomės rėmus, net motorų valdiklius teko modifikuoti ar savo gamintis. Nežinau, kaip jūs, bet aš viso šio bumo dėka labai daug išmokau: nuo programavimo iki suvirinimo. O tai neįkainojama.
Keli metai į priekį ir atsirado modernūs paspirtukai, vadinamasis paskutinės mylios transportas. Lietuvoje dar 2017m. suaugęs žmogus ant paspirtuko, važiuojančio į kalną, buvo neįprastas vaizdas. Berods tais metais buvom milžiniškoje dviračių parodoje Vokietijoje ir ten pamatyti paspirtukai vis dar buvo gana nevykę. Tada ir pats, važiuodamas paspirtuku, sulaukdavau nemažai dėmesio, kai kam gal net kaip keistuolis.
Bet neilgai truko ir toks vaizdas tapo įprastas, nes rinką užtvindė pigūs consumeriški xiaomiai. Pačiam kažką lipdyti nebeapsimokėjo, nes už viso gamyklinio paspirtuko kainą net detalės neišeina. Asmeniniai projektai tapo beprasmiai, nebent labai jau kažko išskirtinio norisi.
Metai bėga, savadarbių aparatų gatvėse matau vis mažiau… Tiesą sakant, apskritai galingesnį, ne būtinai savadarbį, elektrinį aparatą pamatau labai retai. Tad noriu jūsų paklausti: kas nutiko? Visi sukūrėm šeimas (mano atvejis) ir nebėra laiko ir dar “žmona neleidžia”? O “jaunoji karta” nebesidomi, ar visi susipirkom kiniškus? Ar dar kam nors kyla noras kažką virintis, kai galima nusipirkti kinišką sur-ron už vien baterijos savikainą (apie 3500€)?
Šarūnai dar gaminu kaip sakau sau ir visiems draugams paskutinį dviratuką bet be pedalų. Manau tavo spėjimai teisingi tik dar nuo savęs vieną pridedu. Žmonės jau pradeda galvoti apie legalumą. Sakysit kokios bėdos gi pedalai gi slaptas mygtukas su 25 km/h ribojimu. Esmė kad gatvėse miestų jau pradeda veikti kameros kurios fiksuoja greitį kalbu ne apie buvusius “inkilus”. Tai va ir nežymėtų nemažai ekipažų tiek mieste tiek užmiestyje. Kita kiek skaudesnė tema tai eismo įvykis tuomet jau be traumos ir sugadintos technikos dar tenka pasigadint nervus su visokiom ekspertizėm. Kas del baterijos už sur ron kainą gal truputį per daug manau galima labai neblogą ir už puse tiek surinkti. Neturintiems garažo skaitau vienintelis išsigelbėjimas yra sur ron su L1e sertifikacija.
gal įsivyravo Lietuvoje vartotojiškas požiūris, pasiūla tų pačių paspirtukų o ir e.dviračių – yra. (kam kažką konstruoti, jei galima pirkti-vartoti) tiesa, aukštų parametrų daigtai kainuoja gan dideles sumas (pvz. ‘Zbike’) šiaip pagal užsienio forumus, DIY (do-it-yourself, pasidaryk pats) interesas niekur nedingęs, ir daug kas konstruoja, kas negali kažko savadarbio elektronikoje ar mechanikoje, bent jau daro kažką gražaus su dviračio dizainu (rėmai, apdailos)+gatavas ‘DIY’ ebike komplektas.
Ir Lietuvoje yra pavienių pavyzdžių, pvz. esu matęs ir triračių, keturračių su įdomiu kėbulu, važiuokle. Dar vienas momentas, kad konstravimui iš tiesų reikia turėti daug laisvo laiko.. Pats konstravau dar vieną netipinį e.dviratį, užtruko >2 metus pilnai pabaigti, ištobulinti, kai tai yra tik hobis, o sprendimas – ne tipinis ‘DIY’ ebike komplektas.
Kažkiek panaši situacija Lietuvoje buvo su elektronikos forumais: prieš dešimtmetį klestėjo, buvo įvairūs suvažiavimai, konkursai. Bet liaudis užaugo, sukūrė šeimas, atsirado labiau buitinės veiklos. Dabar tie patys žmonės domisi nebe kaip mikrovaldiklį programuot, o kaip skalbyklę pajungt :))
galimai kažkiek įtakoja dviračių bei paspirtukų nuoma , (citybee , bolt ) bei gal paštas pradėjo rimčiau žiūrėt į ličio baterijų siuntimą.
Na, konstravimas visai nenumirė, aš šįmet elektrinį dviratį surinkau, bet gatavų aparatų gausa priverčia susimąstyti ar verta tuo konstravimu užsiimti. Mano nuomone, jeigu yra gatavas daiktas tenkinantis poreikius reikia pirkti gatavą daiktą o ne daryti ką nors. Naugda turi būti ar pigumas ar kokios nors neįprastos daikto savybės kad būtų verta su juo terliotis. Pažiūrėjus kiek kainuoja dalys pigumo klausimas atkrinta, savadarbis dviratis kainuoja nemažai. Lieka kažkokios neįprastos aparato savybės. Aišku galima pasakyti kad galima pasidaryti greitą dviratį ir lakstyti kaip vėjas. Na ir kas iš to? Dviratis tam neskirtas, greitam lakstymui skirti mopedai ir motociklai, atsiranda saugumo klausimas. Kai įsibėgėju dviračiu iki 40 km/h, ima jaustis visi kelio nelygumai ir pradedi jaustis pakankamai nesaugiai. Taigi praktiškai yra labai nedaug vietų kur aš leidžiu sau taip palakstyti, įprastu dviračių taku gali važinėti apie 20km/h, geresniu taku iki 30km/h pralekiu. Taigi daugiau kilovato pavara dviračiui mano nuomone nereikalinga. Aišku apribojimai iki 25km/h man juokingai atrodo, jeigu variklis 300W. Taigi lieka kitos priežastys konstravimui. Man reikėjo dviračio su pakankamai didele trauka kad užvažiuotų į statų kalną nes kalnuotoje vietoje gyvenu. man tai buvo pagrindinis akcentas. Pagal skaičiavimus buvo reikalinga maždaug kilovato pavara, panaudojau kiek mažesnę ir dviratis lipa į kalną net gražu žiūrėti. Taigi man konstravimas pasiteisino. Iš kitos pusės pažvelgus, į madą per daug paspirtukai įėjo. Ne visai teisinga mada, nes transportui su nedidelės galios varikliu pedalai tikrai netrukdo. O paspirtuke pedalų neįdėsi. Tarp kitko, važinėti dviračiu visai neminant pedalų neįdomu. Vienam prekybos centre netyčia dirstelėjau – paspirtukai nukainuoti 50 procentų, kaina 120 eur. Visai juokinga ta kaina, aišku ne kažin kas tas paspirtukas bet gatavas daiktas. Taigi aš irgi pakonstruoju, bet visą laiką apmąstymai kankina ar teisingai elgiuosi. As visgi jau vyresnės kartos žmogus, dar pamenu tarybinius ir potarybinius laikus kai prekių nebuvo, metalo pilni laužai už dyką, suvirinimo aparatą pagaminau visas medžiagas laužuose už dyką susirinkęs, tik izoliacinė juostelė parduotuvėj pirkta buvo. Bet čia istorija kuri ėjo ir praėjo, dabar gal sudėtingus dalykus daryti ir neapsimoka (pagal situaciją), bet kad ir kokią tvorą suvirint ar kieme pavėsinę pačiam pasistatyt tikrai verta. Galų gale transporto priemonių konstravimas yra gana įdomus dalykas, savadarbio automobilio nepadarysi nes problemos su leidimais, o va dviračiuose atsigriebti galima jei rankos niežti. Pabaigoje norėčiau padėkoti puslapio autoriui Šarūnui ir visiems rašiusiems už daugybę daug naudingos informacijos , man forumas buvo labai naudingas priimant teisingus sprendimus.
Būna, sako, kartais…
https://www.facebook.com/vkmag/videos/675891662895091
Prisimenant jaunystę, tas pats atsitiko su garso technika, dronais, smart house,… Gudragalviai sumasto naujų komponentų panaudojimo variantų. Kažką palituoja, kažką paprogramuoja. Netrukus kiti DIY’eriai kopijuoja ir toliau tobulina pirminę įdėją. Per 2-3 metus, kai kurie tai išsuka iki komercinio produkto. Po dar 1-2 metų pasirodo kinietiškos alternatyvos. Ir ta DIY sritis išsikvepia, nes kažką konstruoti neberacionalu. Pereinama prie vartotojiškų problemų – kaip per Alexa atnaujinti paspirtuko FW ar pan
Asmeniškai man situacija tokia kad maži vaikai o vaikais užsiimam 50/50. Laiko nebe kažin kas belieka kai reikia apoe gryčią eit, į darbą ir asmeninis versliukas sukasi. Bet, randu laiko tik nebekeliu tiek kiek anksčiau. Prieš porą metų baigiau cargo dviratį, šiais metais elektrinį traktoriuką žoliapjovę. Gausinu šeimą iki 5 asmenų tai cargo dviratį reikės keisti kažkuo didesniu :o
Niekada nenusipirksi to kas patenkintų visus poreikius o ir meistrauti yra smagu. Man tai yra hobis tik prioritetai kuriam laikui keičiasi ir reikia pakentėti.
Na aš dar vis važinėju su savo ebaiku kaip transporto priemone:D tiesa gerokai rečiau jau nei anksčiau:/ o tendencijos tai kaip ankščiau komentare paminėjo, tik dar būtų galima išskirti “smagius/pavojingus” daiktus, tai iš pradžių gudresni suprasdami rizikas hakina savo malonumui, tada pasigauna verslas, kinai nukopina ir užverčia rinką piguva, kur bet koks tūpas pilietis gali įsigyt, ir pradeda be atsakomybės mandravot, aka su dronais skraido į oro uostus, laksto nesidairydami per perėjas ir t.t. tada valdžia susivokia, kad tai problema ir apklijuoja tai reglamentais/biurokratija arba išvis uždraudžia, aka rūpinasi saugumu:)
P.S. Pats straipsnių irgi neberašai, forumas ištuštėjęs…
Taip, neberašau. Priežastys kelios..
1. Gyvenimas. Atsirado du vaikai, namą statau. Visas laikas čia…
2. Darbas. Daug dalykų susiję su darbu ir yra konfidencialūs, tai negaliu viešint.
3. Komercija. Anksčiau noriai dėjau viešai savo idėjas ir asmeninius projektėlius, kurios gal vėliau gali virsti komercija. Bet praktika parodė, kad vėliau kiti ant to joja. Pvz. prieš kelis metus Honda nukopijavo mano čia paviešintą medžiagą apie baterijas. Turėjau gražaus laiko su teisininkais.
4. Pasikeitė mano poreikiai: išsikėliau iš buto į namą toliau už miesto, taigi nebeturiu poreikio visokioms mažoms transporto priemonėms, visą laiką praleidžiu už automobilio vairo… Gal va nebent kitąmet vaikams kokią elektrinę mašinytę sulipdysiu, bet ir tai, greičiausiai nupirksiu tiesiog, kad ir kaip nepatinka tai, kas į jas sudėta. Bet realybė ta, kad vaikams nerūpi, o aš su savo “OCD” kažkaip susitvarkysiu :)
Teisingai,ką nors konstruot kaip komercinis projektas nebėra reikalo-pigi kinų produkcija tiesiog užtvindė,bet tie kas mėgsta meistrauti vistiek ras priežastį paimti plaktuką.pats šiuo metu susiduriu su problema įsigyti tinkamą hubmotorą..
Pagrindinė priežastis – legalumas. TEko malonumas su e-paspirtuku nukalti tuo metu naują Mustang’ą su teisininku prie baronkos. Smagumas tas, kad niekas neįsivaizduoja (2016-tais ypač) kas tai, kaip traktuoti etc… Išsivyniojau sausas, bet per plauką. O Tiek komisariatas, tiek Lietuvos automobilių kelių direkcija, tiek teisininnkas tiek aš turėjom “fun time”.
Tai norint ištirpti minioje imi Xiaomi, bet su savu tiesiog rizikinga. Net jei nepagaus, visada gali kur įkalti ar būti nukaltas.
Kitos priežastys:
Rinka pilna pakenčiamos produkcijos;
Nebėra inovatyvumo faktoriaus, tad nebepasirodysi;
Gyvenamoji vieta miesto pakraštyje;
Karjera ir laikas.