Akumuliatorių iškrovimo kreivės
|Bendraujant su elektronikos entuziastais bene dažniausia tema būna akumuliatoriai. Akumuliatoriai dėl to, kad tai yra pati skaudžiausia ir delikačiausia problema elektrinio transporto sferoje. Apie svorį, kainą ir kitas įdomias smulkmenas parašysiu kitą kartą, o čia tiesiog parodysiu kaip atrodo įvairių chemijų akumuliatorių išsikrovimo grafikai. Ordinačių ašyje pavaizduota suskaičiuota akumuliatoriaus talpa Ah, o abscisių – akumuliatoriaus įtampa V. Bandymas buvo atliktas su šiais akumuliatoriais:
LiFePO4
LiFePO4 yra bene naujausia (išrasta berods ~2002m) akumuliatorių cheminė sudėtis, šiai dienai siūlanti pačias geriausias charakteristikas. Čia, kaip ir kitur, be abejo yra pasirinkimo laisvė: “geras” (bet brangus) prieš “pigus” (bet prastas).
Pirmoje nuotraukoje yra PSI gamybos “10 Ah” LiFePO4 (3.2V) celė; antroje – ABF gamybos “10 Ah” LiFePO4 celės (4 vnt.); trečioje – ABF gamybos “2,3 Ah” celės.
Na ir rezultatai tokie:
Trumpai apie celes:
- PSI “10 Ah” celes naudojau savo antrajame e-dviratyje; jos apturėjusios virš 500 pilnų ciklų ir buvo žiauriai kankinamos (pikinės iškrovimo srovės siekdavo 10 C; vidutinė maždaug 4 C).
- ABF “10Ah” celės yra tokių pačių matmenų ir sveria tiek pat kaip ir PSI celės. Matuota celė yra visiškai nauja ir jos deklaruojama talpa yra 10 Ah.
- ABF “2,3 Ah” celės yra kiniška A123 kopija. Bandyme naudotos celės yra naujos. Deklaruojama talpa – 2,3 Ah.
- A123 “2,3 Ah” (26650) celės yra naujos, tiesiai iš gamintojo. Deklaruojama talpa – 2,3 Ah.
Kaip matome, 10 Ah ABF celė surinko tik 8,4 Ah (iš deklaruotų 10 Ah) – ech tie kitaicai… 2,3 Ah ABF celė (A123 kopija) iš vis tėra kažkoks nesusipratimas. Ką kitaicai galvoja pardavinėdami 1,7 Ah celes kaip “2,3 Ah”? Gauta “10 Ah” PSI celių talpa maždaug 9,3 Ah (beje pagal specifikaciją, talpa kaip naujos): turint mintyje ką šiai celei teko ištverti – tai labai geras rezultatas! Turbūt daugumai įdomiausia kreivė priklauso A123. Ši celė, kaip ir visos kitos, buvo apkrauta 1 C (2,3 A) srove. Kaip matote, nors ir chemija ta pati, laikoma įtampa yra šiek tiek aukštesnė, o kreivė yra dar griežtesnė – ypatingai tiesiška iki išeikvojama maždaug 2,2 Ah talpos, o tuomet įvyksta staigus lūžis ir įtampa neria žemyn. Iki celė visiškai išsikrauna, ji atiduoda 2,375 Ah, kas yra net daugiau nei deklaruojama. Va čia tai kokybė! Taip pat atkreipkite dėmesį, kad PSI celės kreivė žymiai plokštesnė nei ABF – tai gana geras rodiklis, nes važiuojant mažėjanti akumuliatoriaus įtampa labai jaučiasi (palaipsniui mažėja trauka ir maksimalus greitis), o tas jausmas yra gana nemalonus. Dar verta pastebėti, kad PSI ir A123 iškrovos kreivių forma yra labai panaši, tai galima daryti išvadą, kad cheminė sudėtis labai panaši (tai labai didelis pliusas PSI celių gamintojui, kad sugeba lygiuotis su A123).
PbSO4
PbSO4 gal ir skamba neaiškiai, bet tai yra patys populiariausi akumuliatoriai, naudojami beveik visuose automobiliuose su vidaus degimo varikliu. Šie akumuliatoriai pagaminti iš švino ir sieros rūgšties, taigi liaudyje vadinami tiesiog “švininiais”. Apie jų savybes daug nepasakosiu ir tiesiog išmatuosiu kreivę. Šiuo metu man po ranka buvo tik iš mopedo išimtas 12 V (6 celių) švino akumuliatorius. Mopedas 2007m gamybos, taigi galima daryti išvadą, kad akumuliatoriui yra maždaug 3 metai. Čia tirsiu kaip šis akumuliatorius reaguoja į skirtingos srovės iškrovą: Pradėsiu nuo 0,1 C, po to 0,5 C ir baigsiu 1 C srove. Šio akumuliatoriaus deklaruojama talpa yra 4 Ah, taigi srovės atitinkamai: 0,4 A, 2 A ir 4 A. Man labai rūpi šio akumuliatoriaus gyvybingumas, taigi tarp bandymų jis bus įkraunamas 0,1 C srove.
Įdomumo dėlei šiame grafike atvaizdavau ir A123 iškrovos kreivę (4 nuoseklios celės, talpa kompensuota, kad atitiktų švino akumuliatorių). Kaip matome, A123 akumuliatoriaus kreivės “tiesioji” dalis telpa į maždaug 0,5 V, kai tuo tarpu švino kreivės “plokštumai” jau reikia maždaug 1,5 V. Vietoje deklaruojamos 4 Ah talpos šis akumuliatorius, iškraunamas 0,1 C srove surinko vos 3,3 Ah. Kaip 3 metų senumo akumuliatoriui gal ir neblogai. Nors ir kritimas 3 kartus didesnis, tai vis tik yra gana geras rezultatas, tikėjausi žymiai liūdnesnio vaizdo. Atlikęs testą su 0,5 C iškrovimo srove (žalia kreivė) gan stipriai nustebau: akumuliatorius nesugebėjo atiduoti net pusės savo talpos. Iš kreivės matome, kad įtampos kritimas išliko toks pats, taigi galime daryti išvadą, kad akumuliatoriaus ekvivalentinė nuoseklioji varža yra gana maža. Atiduodamos energijos (Ah) mažėjimas yra aiškinamas Peukerto efektu ir labiausiai pasireiškia būtent švino akumuliatoriuose. Žinojau kad talpa mažės, bet kad tiek – nesitikėjau… Net suabejojau ar verta daryti bandymą su 1 C srove – tiesiog baisu numarinti akumuliatorių.
A123
A123 nėra kažkoks atskiras akumuliatorių tipas, nes šių akumuliatorių chemija tėra ta pati LiFePO4, tačiau šiuo metu tai yra patys geriausi man žinomi akumuliatoriai, todėl nusipelno atskiros testų skilties. Nuotraukoje kairėje matote A123 gamybos, “26650” korpuso tipo (matmenys 26×65 mm) celė, kurios deklaruojama talpa – 2,3 Ah. Celės gamintojo specifikacijoje teigiama, kad ši celė atlaiko ilgalaikę 30 C iškrovos srovę, kas atitinka 70 A, o pikinė, iki 10 sekundžių trunkanti, srovė gali siekti net 120 Amperų! Tai sako, kad nuosekliai sujungus keturias tokias celes (kad įtampa būtų apie 12 V) jau galima būtų gana lengvai užvesti benzininį automobilį. Tik įsivaizduokite, bendras tokio akumuliatoriaus svoris tėra tik apie 300 g (70×4)! Ir pasirodo tai ne tik teoriniai paistalai, bet ir praktinė realybė: pažiūrėkite šį YouTube filmuką, kur man žinomas žmogelis su tokiu akumuliatoriumi užvedė savo automobilį esant -21 °C temperatūrai, kai jo švininis akumuliatorius net nepajėgė įjungti degimo relės.
Kad šio akumuliatoriaus talpa atitinka ir net viršija deklaruojamą įsitikinome šio straipsnelio pradžioje, bet o kaip gi yra su kitais deklaruojamais parametrais, pavyzdžiui, ypatingai dideliu ciklų skaičiumi (virš kelių tūkstančių), darbu plačiame temperatūrų ruože bei talpos išlaikymu dirbant didelėmis srovėmis? Tuos dalykus čia ir norėčiau išsiaiškinti.
Iškrovimas skirtingomis srovėmis
Testas (aplinkos temperatūra 22 °C):
Kaip matome, net 4 kartus padidinus iškrovimo srovę, buvo išnaudota ne mažiau celės talpos, bet netgi daugiau! Tikros to priežasties nežinau, bet tik galiu spėti, kad efektyvi talpa padidėjo dėl didesnės celės temperatūros, kuri, dėl vidinės celės varžos, iškraunant didesne srove buvo keliais laipsniais aukštesnė (38 °C). Šio testo metu išsiaiškinta, kad A123 akumuliatoriuose Peukerto efektas nepasireiškia, tačiau talpa priklauso nuo darbinės temperatūros. Dar galima atkreipti dėmesį į celės įtampą iškrovimo metu – dirbant didesne srove matosi gana ryškus įtampos kritimas. Iš kreivių gauta celės vidinė talpa – 20 mΩ. Tai yra dvigubai daugiau nei deklaruoja gamintojas, tačiau tai galiu paaiškinti: atlikdamas bandymus laidus jungiau ne tiesiai prie celės (na, tai ir nelabai įmanoma), bet prie jos kontaktų privirintų auselių, kurių varža vis tik yra gana didelė. Didesne srove iškrauti nebandžiau, nes mano įranga be papildomų priemonių (galingo rezistoriaus) gali sklaidyti tik 30 W galią.
Ciklavimas
Testas buvo atliekamas 22 °C aplinkos temperatūroje; įkrovimo srovė 3 C, iškrovimo – 4 C.
Vienas pilnas ciklas, atliekamas minėtomis srovėmis, trunka maždaug 40 minučių, taigi 100 ciklų užtruko beveik tris dienas. Testo metu celė gulėjo ant stalo, netoli praviros orlaidės, o tai labai gerai matosi grafike: naktį nukrenta aplinkos temperatūra ir iškart gaunama mažesnė talpa. Deja atlikdamas šį testą nesitikėjau tokios priklausomybės nuo temperatūros, taigi prie celės neprijungiau temperatūros jutiklio. Taip pat kaip tik tomis dienomis stipriai krito lauko temperatūra, o tai ir vėl padarė įtaką rezultatams. Jei dabar reikėtų pakartoti šį testą, celę patalpinčiau kur nors, kur yra labai stabilus “klimatas”: nekintanti temperatūra ir skersvėjų nebuvimas. Deja neturint tikslių temperatūrų, negalima padaryti objektyvių išvadų apie celės talpos kitimą, bet bent jau pastebėta, kad net po šimto gana sunkių ciklų celė puikiai išlaikė savo talpą.
Darbas žemoje temperatūroje
Dar vieną testą atlikau -17 °C temperatūroje (vieną šaltą dieną iškišau per langą). Krovimas buvo atliekamas 2 C, o iškrovimas – 4C srove. Pirmasis įkrovimas buvo atliktas kambario temperatūroje, tuomet celė pakabinta už lango, kur pakabėjo valandėlę, kol atšalo iki aplinkos temperatūros. Pirmasis iškrovimas atrodė taip:
Kaip matome, žemoje temperatūroje celės įtampa gana stipriai krenta, tačiau dirbant netgi tokiomis sąlygomis efektyvi talpa sumažėja labai nežymiai (iki 2300 mAh, kas ir deklaruojama gamintojo). Jau po pirmo įkrovimo -17 °C šaltyje 2 C srove, celės efektyvi talpa buvo tik 2000 mAh (dėl mažiau efektyvaus įkrovimo) ir kitus 5 ciklus išliko nepakitusi. Tikslios celės temperatūros pasakyti negaliu, nes automatinis įkroviklis matuoja tik teigiamą temperatūrą, tačiau iškrovimo pabaigoje lazerinis termometras rodė -10 °C. Deja, bet po 5 pilnų ciklų tokioje temperatūroje celės talpa negrįžtamai sumažėjo iki 2270 mAh ir išliko nepakitusi darant dar 15 ciklų kambario temperatūroje.
Kodėl talpa krito po pirmo įkrovimo šaltyje? A123 deklaruoja, kad darbinė temperatūra yra iki -30 °C, tačiau neminima ar tai tik iškrovai, ar galima ir krauti. Anksčiau minėtų PSI celių gamintojas teigia, kad jo celes galima iškrauti temperatūroje iki -20 °C, tačiau įkrauti tik aukščiau 0 °C. Gal būt tai paaiškina negrįžtamai sumažėjusią celės talpą.
Pabaigai
Kol kas tiek, bet vėliau bus daugiau: dar planuoju NiMH, NiCd, Duracell, eneloop ir ką nors iš “rotosonic” serijos…
Beje, jei kam kiltų klausimas su kuo matuota akumuliatorių talpa, tai galiu iš karto sutaupyti kelis komentarus: viskas daryta su “iCharger 208B“.
Atnaujinau straipsnelį, įdėjau šiek tiek A123 testų.
Ačiū, įdomūs ir naudingi testai. Būtų įdomu sužinot ko reikia “nužudymui”, t.y. absoliučiai ribinį režimą. Aišku A123 aukoti būtų gaila :)
Sako, kad perdūrus vinimi numiršta.. :)
Kažkur turėjau vieną A123 celę su nuimtu galiniu dangteliu, t.y. nuogas litis buvo. Kitiems ličio akumuliatoriams tai reiškia liepsną, o šitas taip pragulėjo kelis mėnesius ir po to dar sugebėjo atiduoti 1700 mAh (iš 2300) talpos. Sakyčiau, žiauriai geras rezultatas :)
na nežinau delko visi sako kad licio akuma isardzius his dega. nes mažas aki buvau gera licio akuma perpjoviau ir nieko :)
Palyginimui.
A123: http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4
Paprasta ličio: http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM
Šarūnai patark. Namie jau mėtos keli kinietiški prožektoriai po 20 lt. Mirties priežastis visiem ta pati, miręs akumuliatorius. Kokius akumuliatorius ir pakrovėją tam reikalui būtų galima panaudot? Vienam dar veikiančiam pamatavau įtampą 4,7 V. Pakrovėją norėtus tam pačiam prožektoriaus korpuse sumontuot.
Pateik truputį daugiau duomenų. Tarkime, iš kiek celių sudarytas akumuliatorius? Gal žinai kokia ten chemija (litis, nikelis..)? Kokie akumuliatoriaus talpos matmenys? Kokia LED maitinimo įtampa, tiesiai nuo akumuliatoriaus? Kaip įsivaizduoji įkroviklį? T.y. ar norėtum jungti kažkokį standartinį blokelį?
Aš tai kraunu su NOKIA pakroveju 3 lygiagrečias Li-ion celes :) tai pakraunu ir pamirštu :D po menesio vėl pakraunu :)
Vieną dieną taip rasi sudegusią trobą… Jau nekalbu apie žymų akumuliatorių tarnavimo laiko sumažėjimą.
Na va xoom tokį patį prožektorių paskerdęs :) http://www.xoom.lt/2009/12/09/led-prozektorius/ Akumuliatorius be jokių užrašų, regis švino. Mano mintis ir buvo kažką panašaus kaip xoom padaryt, tik norėtus normalesnio pakrovėjo, kad be reikalo negadint akumuliatorių.
Na nežinau ar gerai darau bet lipo akumus kraunu su laboratoriniu maitinimu šaltiniu nustatez 4,2 v. Bet turiu specialu krovimo maišelį.
Būtent toks ir yra idealiausias krovimas: su laboratoriniu maitinimo šaltiniu nustatoma 4,2V ir srovės ribojimas maždaug 1C. Bet per naktį ar išėjus iš namų krauti vis vien nerekomenduočiau.
niekaip nesusigaudau su tais parametrais 1C …. tai cia 1A srove*1 sekunde?
http://lt.wikipedia.org/wiki/Kulonas
ar ne aiskiau butu parasyta pvz: kraunu 1A srove.
Tai ne kulonas. Jei akumuliatoriaus talpa 20Ah, tai 1C srovė bus 20A. 2C – 40A. Ta “C” raidė čia vartojama kaip “Capacity” trumpinys. Neteko man to matyti vadovėliuose, tačiau tai labai plačiai paplitęs praktinis terminas, ypač RC modelių srityje.
Ko gero aiskiau ir nebeitu pasakyt :) .Dabar zinosiu…
Dekui Šarūnai už gerus aprašymus.
Kokį rekomenduotum pakroveją A123 4 celems krauti, turetu tikti automobilinis akumuliatoriu pakrovejas 6A? Ir aktualu kokia A123 celes kaina?
Automobilinis tinka tik tuo atveju, jei jo įtampa neviršija 14,4V. Taip pat būtina schema, ribojanti kiekvienos celės įtampą iki 3,6V.
Aš kraučiau laboratoriniu maitinimo bloku.
O kokį laboratorinį maitinimo šaltini rekomenduotumėt iš Lemonos asortimento?
Kad nelabai ir yra iš ko ten rinktis. Tiesiog žiūrėk kad įtampa/srovė tiktų tavo reikmėms.
C – akumuliatoriaus talpos daugiklis nurodantis maksimalią iškrovimo srovę.
Jei reikalinga didesnė atidavimo srovė – reikia didinti akumuliatorių talpą, o ne prievartauti akumuliatorių trumpinant jo amžių.
Tarkim akumuliatorius kurio talpa 1000mAh, o reitingas 20C – 20A srovę tieks 3 minutes:
(kai max galima srovė C*Ah=20*1=20A, veikimo trukmė bus 1Ah*60min/20A=3min)
O akumuliatorius kurio talpa 2500mAh(arba 2,5Ah), o reitingas 25C galės 2,4 minutes atidavinėti maksimalią 62,5A srovę:
(Kai 2,5×25=62,5A, tai trukmė bus 2,5Ahx60min/62,5A=2,4min)
Kitas pavyzdys 20Ah su 20C rodikliu akumuliatorius 20A imantį variklį maitins 1 valandą ir t.t
Keletą kartų maniakiškai prarijau šį straipsnį – galiu pasakyti, kad labai ”skanus”! :-) Gal dar yra tęsinys apie tas, atsiprašant, NiCd ir NiMH? Nors šiandien jos kaip našlaitės, bet vistiek idomu būtų pažinti plačiau…
Per 4 metus taip ir neprisiruošiau padaryti testų su nikelio ir kitomis baterijomis. :) Kažin ar tas laikas ateis.
Beje, per tą laiką nemažai pasikeitė, dabar jau nebegalėčiau apsakyti, kad A123 yra geriausias dalykas. Iš tikro “geriausias” variantas apskritai neegzistuoja – kiekvienai situacijai reikia parinkti subjektyviai.
Jei įdomi akumuliatorių tema, rekomenduoju paskaityti šios kategorijos straipsnius:
http://e-motion.lt/category/ev/batteries/