Elektromobiliai: konferencija seime
|Vakar ryte (2011-10-26 10:00) LR seime vyko konferencija apie elektromobilius ir jų parko plėtrą. Renginį inicijavo seimo narys Egidijus Vareikis, ačiū jam už tai. Apie planuojamą renginį žinojo keli elektromobilių asociacijos (LEA) nariai, tačiau manęs ši žinia kažkodėl nepasiekė, taigi teko pasitenkinti internetine transliacija.
Kalbas rėžė visi suinteresuoti fiziniai ir juridiniai asmenys: LEA, automobilių pardavėjų atstovai, automobilių-elektromobilių perdirbėjai (LEA vardu)… Žodžiu, niekas nepraleido progos pasireklamuoti ir netgi bandyti prekiauti savo produkcija seime.
Apibendrinimas
Konferencija truko virš keturių valandų, o per jas naudingos informacijos išsakyta buvo ne per daugiausiai, taigi pamėginsiu apibendrinti esminius naudingus faktus.
Elektromobilis – jėga
Virš valandos trukmės kalbos ir įrodinėjimai, kad elektromobiliai yra labai gerai ir svarbu.
Reklama seime
Virš valandos trukmės reklaminio turinio pranešimai apie nuostabią atstovaujamų gamintojų produkciją.
Subjektyvios įžvalgos
Kelios labai paviršutiniškos, subjektyvios ir neypatingai prasmingos įžvalgos. Kaip supratau iš apibūdinimo (elektromobilio komfortas nulinis, kaina virš 100’000Lt) kalba ėjo apie Tezzari Zero – šiuo konkrečiu atveju, mašiniukas tikrai nevykęs ir neturėtų būti atsvaros tašku.
Kas pirmas: elektromobilis ar infrastruktūra?
Vytauto Jokužio svarstymas kas turėtų būti pirmas: elektromobilis ar įkrovimo stotelė, bei išvada – “elektromobilis”. Šioje vietoje aš nesutinku.
Mano nuomone, pirmos turėtų atsirasti įkrovimo stotelės. Aš žiūriu iš paprasto vartotojo pusės: pats esu važinėjęs elektriniu dviračiu, elektriniu motoroleriu bei elektromobiliu ir eksploatacijos metu susidūriau su problemomis. Problemos buvo labai didelės, bet ne techninės, netgi priešingai: vienu įkrovimu nuvažiuojamo atstumo pakako, komfortas ir važiavimo dinamika kur kas geresni nei įprasto automobilio. Visa problema tame, kad aš gyvenu daugiabutyje, o artimiausias garažų kompleksas – už dviejų kilometrų. Kur man krauti elektromobilį? M?? Jei dabar rinkčiausi kokį naują automobilį norėčiau vairuoti, tai tikrai būtų elektromobilis. Tačiau mintis, kad diena iš dienos man reikės baisiausiai vargti, kad jį įkraučiau, garantuotai pastūmėtų pirkti tradiciniu kuru varomą kibirą. Neturiu statistikos po ranka, bet įtariu, kad didžioji dalis gyventojų yra tokioje pačioje bėdoje kaip ir aš – gyvena butuose.
Pirmos turi atsirasti stotelės. Kol nebus kur patogiai ir negaištant laiko įkrauti elektromobilių, tol niekas nenorės jais važinėti. Ir čia joks dirbtinis skatinimas nepadės.
Įkrovimo būdai: standartinis, greitasis, akumuliatoriaus keitimas
Diskusija apie krovimo stoteles, greito įkrovimo stoteles ir greito akumuliatoriaus pakeitimo stotis. UAB Elinta atstovo ir LEA nario Vytauto Jokužio įžvalga, kad akumuliatoriaus pakeitimas plačiam naudojimui ir mūsų klimatui yra visiškai netinkamas. Į šį Jokužio pareiškimą atšovė UAB Sostena vadovas Donatas Karčiauskas (nekartosiu ilgos kalbos ir atpasakosiu esmę):
Jokužis yra neteisus, kadangi Renault diegiama “quickdrop” greito akumuliatoriaus pakeitimo sistema yra labai puiki ir tinkama Lietuvos klimatinėms sąlygoms. Šviežiai įkrautas akumuliatorius pakeičiamas vos per kelias minutes.
Mane šis pareiškimas šiek tiek šokiravo, taigi norėčiau ponui Donatui užduoti kelis retorinius klausimus:
- Ar Renault siūloma sistema bus suderinama su visais rinkoje jau esančiais ar bent jau ateityje atsirasiančiais įvairių elektromobilių gamintojų modeliais? Mano žiniomis, daugumos dabartinių elektromobilių akumuliatoriai skiriasi ir yra taip giliai, kad jiems išimti reikia nuardyti pusę automobilio. O jei ir visi ateityje gaminami elektromobiliai turės priėjimą prie akumuliatoriaus per dugną, labai abejoju kad visi bus greitai pakeičiami.
- Mano žiniomis, ilgam akumuliatoriaus tarnavimo laikui užtikrinti yra būtina į akumuliatoriaus dėžę integruota aktyvi šildymo ir šaldymo sistema, specializuota akumuliatoriaus valdymo sistema. Ar visos šios sistemos bus suderinamos tarp skirtingų elektromobilių modelių? Na niekaip tuo negaliu patikėti.
Mano nuomone, akumuliatorių keitimo sistema galėtų būti tinkama tik privačiuose ir gan dideliuose parkuose, kur turimas didelis vieno modelio transporto priemonių skaičius: viešasis transportas, taksi, kurjeriai ir kt. O tokią sistemą siūlyti diegti kaip viešo naudojimo degalų kolonėlių pakaitalus paprastiems vartotojams yra visiškas absurdas. Modelių tai bus ne vienas ir ne dešimt.
Sugalvojimas ką daryti įvertintas 240 kLt
Diskusijos apie elektromobilių plėtros galimybių studiją. Tam, beverčiam ištaškymui, iš biudžeto paskirti 240’000 Lt, kurie neabejotinai nusės kažkieno kišenėje bei prabangių daiktų pavidalu.
Apibendrinimas: galvosime ką daryti
Apibendrinimai ir kitokio skatinimo galimybių aptarimas: leidimas elektromobiliams važiuoti “A” juosta, nemokamas parkavimas centre (čia jau galime dėti pliusą, tvarka įsigaliojo nuo š.m. rugsėjo 1d.). Trumpi pasamprotavimai, priminimai kad biudžete nėra pinigų, jokių konkrečių išvadų.
Išvados
Kadangi negavau progos pasisakyti konferencijoje, savo mintis išsakysiu čia. Lietuvos biudžete tikrai yra prasti reikalai ir, akivaizdu, negalime taškytis pinigais. Tačiau, ar tikrai tų pinigų reikia tiek jau daug? Ar leidimas elektromobiliams nemokamai parkuotis miesto centre daug valstybei kainuoja? Nekalbu apie laikus, kai elektromobiliai sudarys didžiąją parko dalį, galvokime apie dabartį. O kiek kainuoja leidimas važiuoti visuomeninio transporto “A” juosta? Nieko, tik kažkam šiek tiek užpakalį pajudinti ir kelis parašus padėti.
Naujo elektromobilio ir įprasto automobilio kaina skiriasi ne tiek jau daug. O kiek procentų naujų nupirktų automobilių sudaro varomi elektra? Kaip manot, kodėl niekas nesirenka elektromobilio? Sakot, kaina? Konferencijos metu buvo pranešta, kad virš 80% naujų automobilių perka įmonės. Verslas perka naujus automobilius, nes remonto prastovos neša didelius nuostolius. Manot, tepalų, dirželių keitimas ir kita profilaktika verslui labai apsimoka? Viso to nereikia elektromobiliams, bet jų, kažkodėl, verslas nesirenka. Kodėl?
Kaip jau minėjau, niekas nenorės elektromobilio, kol nebus sudarytos sąlygos patogiai eksploatacijai. Žmonės amžinai dievagojasi, kad elektromobiliai yra brangūs ir nuvažiuoja tik 100 km. Didžiąją kainą sudaro akumuliatorius, o vienu reisu mieste nuvažiuoti 100km turbūt retas vairuotojas sugebėtų. O kaip jums tokia schema: su mintimi, kad bet kada ir bet kur galima bus įsikrauti, nusiperkam pigius elektromobilius su mažu akumuliatoriumi, kuriuo galima būtų nuvažiuoti, sakykim, 50 km. Važinėdami po miestą daug kur stabtelim – gal būt valandai prie kino teatro, o, gal būt, visai dienai prie darbo. Prisiparkavę prijungiam krauti ir einam savo reikalais. Sutvarkę reikalus elektromobilį randame dalinai ar pilnai įkrautą ir važiuojame toliau, kur procedūra kartojasi. Reikia mieste įkrovimo taškų. Daug taškų. Tiek, kad pasistatęs automobilį daugiabučio kieme ar atvažiavęs į darbą galėčiau nevargdamas šalia rasti rozetę. Tiek, kad be problemų galima būtų prisijungti laidą daugumoje parkavimo vietų, prie ofisų, parduotuvių, pramogų objektų. Visur, kur šiandien yra parkuojami dabartiniai automobiliai ilgiau nei 15 minučių. Žinoma, laido kaišiojimo ritualas ilgainiui pabostų, tačiau, turiu vilties, kad sprendimas bus rastas. Pavyzdžiui, gal bus ištobulintos ir įdiegtos indukcinio krovimo sistemos, kur iš vis nereikės nei piršto pajudint, pakaks tik prisiparkuoti tinkamoje vietoje, o krovimas bus atliekamas per atstumą, dugne įmontuota rite.
Taip, krovimo taškų įrengimas kainuoja. Bet! Visiškai nebūtina taškytis milijonais ir statyti specialių įkrovimo stotelių. Tam, pradžiai, pilnai pakaktų paprasčiausios dėžutės su rozete, be jokios apskaitos. Tegul, pradžiai, elektra būna nemokama – juk tų elektromobilių yra ir dar ilgą laiką bus vienetai. Va, prie Energetikos muziejaus jau pusę metų stovi nemokama įkrovimo stotelė, o per tą laiką, aptarnaudama visas Vilniaus elektrines transporto priemones, elektros prisuko už vos kelioliką litų. Vien jau už tuos 240’000 litų, skirtų “galimybių studijai”, galima būtų mieste pastatyti bent 50 paprastų rozečių. Reikėtų vieną kartą susiimti, įdiegti kelis šimtus rozečių mieste ir pasibaigtų visos sapalionės apie galimybių studijas ir kaip viskas yra blogai. Investicijos toli gražu nėra didelės, o efektyvumas garantuotas. Na o ateityje, kai elektromobiliai sudarys ženklią parko dalį, nemokamas rozetes mieste galima būtų pakeisti į gudresnius stulpelius su apskaita ir galimybe patogiai atsiskaityti.
Sekantis žingsnis būtų įrengti kelias greito įkrovimo (15 minučių) stotis, kuriomis galėtų naudotis tarp miestų važiuojantys “keliautojai” bei visi tie, kurie amžinai pyksta dėl mažo įveikiamo atstumo. Mano nuomone, greito įkrovimo taškų, tokiam miestui kaip Vilnius, pakaktų 3-5. Jie galėtų būti įrengti prie, pavyzdžiui, maitinimo įstaigų, kur keliautojas galėtų pasistiprinti prieš ar po kelionės.
Žinoma, esant geroms eksploatacijos sąlygoms, be dirbtinio finansinio skatinimo elektromobilius rinksis tik tie, kurie sau gali leisti naują transporto priemonę. Visi vidutiniokai, tokie kaip aš, toliau važinės senais automobiliais, tačiau, bėgs metai ir vis vien persės už naudoto elektromobilio vairo. Jei biudžete atsirastų vietos skatinimui nubraukiant PVM nuo paprastam miestiečiui pateikiamos elektromobilio kainos, tai jau būtų labai didelis žingsnis finansinio skatinimo link. O ir pastangų, rodos, nereikia tiek jau daug. Kažkodėl įtariu, kad prieš keletą metų vykdytoje kompiuterinės įrangos pirkimo skatinimo programoje buvo išleista gerokai daugiau pinigų, nei būtų nesurinkta PVM nuo naujų elektromobilių įsigijimo.
Rimtai, aš visam šitam reikale nematau nei techninių, nei finansinių problemų. Reikia tik vieną kartą susiimti ir padaryti.
Sarunai siaip teisingai mastai tik gal greito ikrovimu tasku mano nuomone reiktu 13-15 nes Vilnius nemazas miestas ir turi daug turtingu zmogenu kurie labai “skuba” piniga padaryt ir jiems visko reik greit.Del to kas pirmiau elektromobilis ar pakrovimo taskas tai velgi truputi mastai is kitos puses.Klausima kas pirma pasuk kita puse:kas pirma tures elektromobili?Tures tas kas nori pasimaivyti pries draugus apsalusius bapkem arba vaidinti ekologa nr1 Lietuvoje.Taigi iprastai tokie zmogenai negyvena daugiabuciuose o ju automobiliukai miega siltuose garazuose ir akumu talpa bus leidzianti nuvaziuot 150-200km.Kita medalio puse kas nores imerkt pinigus i stoteles gudresnes ir laukt kol atsipirks.Tu teisus del paprastu zmogeliu kurie gyvena daugiabutyje kaip pvz ir as pats.Man be rozetes stovejimo aiksteleje aisku elektromobilio baterijos pakrovimas butu vargas.
Nenorėčiau sutikti, kad elektromobilis – pasididžiavimo simbolis. Tai yra paprasta transporto priemonė. Ir tikrai nemanau kad naujus automobilius salone perkantys asmenys nori pasipuikuoti. Klausimas yra ką reikia keisti, kad žmonės salone rinktųsi elektra, o ne degalais varomą automobilį. Reikia stengtis, kad elektromobilio žmonės norėtų kaip patogios ir praktiškos transporto priemonės, o ne kažkokio įrankio savo socialiniam sluoksniui demonstruoti. Kas demonstravo, tie ir toliau demonstruos.
Dėl didelio skaičiaus greito įkrovimo taškų poreikio taip pat nenorėčiau su tavimi sutikti. Tu, kaip ir didžioji dauguma populiacijos, į elektromobilio krovimą žiūri kaip į degalų įkrovimą: pravažinėji kelias dienas, pamatai kad bakas beveik tuščias, tada važiuoji į degalinę ir ten užsipili… Blogai, neteisingas mąstymas, kurį reikia keisti. Elektromobilis išskirtinis tuo, kad jo įkrovimui nereikia ypatingų saugumo reikalavimų, tokių, kurie galioja degalinėms. Todėl elektromobilį galima krauti absoliučiai bet kur. Kaip jau sakiau, jei elektromobilį įsikrauti galima būtų bet kur sustojus, t.y. kad nereikėtų specialiai dėl įkrovimo kažkur važiuoti, kasdieniam naudojimui greito įkrovimo stočių iš vis nereikėtų, nes akumuliatoriaus atsargas pasipildyti galima būtų pakeliui. O tos greito įkrovimo stotys būtų reikalingos tik tarpmiestinėms kelionėms ir kažkokiems ekstra atvejams… 5 vienetų pirmus 5-10 metų Vilniui tikrai būtų per akis.
Jo, pinigų taškymas kaip pats sakai yra tai ką mūsų vyriausybė ir tesugeba. Manau reikia palaukti kol išmirs visa socialistinė karta sėdinti seime ir gal tada kažkas pradės keitis į gerą pusę. O kokius kryžiaus kelius reikia praeiti tiem kurie rengiasi savo nededelės galios vėjo jegaines? Lėšos yra tam skirtos ir lygtais įsipareigojimai, bet matyt kažkas iki paskutiniujų bando prikišt kišenes kol dar galima. žinias pažiurėjęs ir infarktą gali gauti.
Tarp kitko. Siūlau paskaityti neseniai išėjusią knygą – “Idėjų šalis” (angl. start-up country) apie Izraelį. Žiauriai gera knyga ir daugybė vietos pamąstymui. Knygos pradžioje kalbama būtent apie elektromobilius ir apie elektromobilių infrastruktūros sukūrimą Izraelyje.
Sveiki Sarunai ir visi kiti besidomintys E transportu.Radau toki dviratuka ir perskaicius duomenis visai man patiko.Tai dviratukas BlackTrail BT-01,max.greitis 100km/h o iveikiamas atstumas nuo Kauno iki Klaipedos tai yra 200 km.Pasidomejus smulkiau apie jo duomenis,tai radau tokiu:17Ah LIfePo4 Battery ir motoras 11kW- PREDATOR 30-8.Na ka cia daugiau pasakoti,pasiziurekite patys:http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=28&t=26841
Cituoju:
Šarūnai, ar ne laikas būtų grįžti į realybę? Kažkokiose svajonėse gyveni ir svaigčioji apie utopines idėjas.
Galvoji, kad nusipirkus naują elektromobilį, jam nereiks atlikinėti profilaktikos? Nebent jei norėsi prarasti garantiją, tai galėsi nevažinėt į apžiūras. Nemanau jog pardavėjai atsisakys pajamų iš techninio aptarnavimo (iš jo didžioji dalis pelno ir susideda), o jo reikės, ir tikrai ne mažiau nei auto su vdv – jei nekeisi diržų ir tepalų, tai dažniau tvarkysi stabdžių sistemą, baterijas, transmisiją. Nieks nėra suinteresuotas pagaminti negendanti produktą.
Sakai, kad niekas nenorės elektromobilio, kol nebus sudarytos sąlygos patogiai eksploatacijai. Tavo žiniai, žmonės važinėja ne tik mieste. Patogi eksploatacija bus, kai palaukus kelias minutes galima bus nuvažiuoti pusę tūkstančio km. Tokios laisvės nesuteikia ir dar greitai nesuteiks elektromobiliai.
Gal gali paaiškinti, ką su tais 50 km elektriniais kibirais be važiavimo iš taško A į B galima dar veikti praktiškam žmogui? Kur juos laikyti, kai daugiabučių kiemus neapsiverčia liežuvis kiemais vadinti? Lakią vaizduotę turi, jei įsivaizduoji šiuos kiemus su mišku stotelių. Atsibos kas kiekvieną 50 km ieškoti kur pasikrauti.
Užteks vieną kartą jau kliedėti apie elektromobilius bananų respublikoje. Gal palauk kol didžiosios valstybės susitvarkys savo infrastruktūrą, tada žiūrėk kaip ką daryti. Pasidarėt kelis motopirdas ir jau sapaliojat apie rozetes ant kiekvieno kampo. Kartais visai neblogai būna pamąstyti blaiviai ;)
Na, ačiū ir už tokią nuomonę.
O daugumai žmonių daugiau kaip 50km ir nereikia. Bent aš toliau nei 30km vienu kartu gal tik kelis kartus metuose važiuoju, ir tai būna su kompanija. Čia kaip vežant spintą – tam momentui susiveikti benzininį kibirą nėra jokia problema.
Kiemuose pristatyti rozečių taip pat problemos nematau. Pastatyti paprastą vamzdį su rozete, ant jo pakabinti įteisintą stotelės ženklą. Pastatyt tokius kelis kieme. Kol kieme nebus elektromobilio, tol visi gyvens kaip gyvenę. Kai jis atsiras – žmonės bus priversti bent vieną stulpelį palikt privažiuojamą. Po to kai užstatysi kelis kartus ir negalės išvažiuot – daug kas susimąstys. Mano kieme ta pati tragiška parkavimosi situacija, tačiau iš bet kokios padėties yra išeitis.
O didžiųjų valstybių nėra ko laukti, mes ne ką blogesni.
Dėl dažnų apžiūrų elektromobiliams tikrinant stabdžius – visiški svaigalai. Matyt būsi vienas tų gyvenimo nuskriaustų, kuriems visi aplink žulikai. Elektromobilių stabdžiams reikia bent dvigubai mažiau priežiūros nei traciniams – dažniausiai naudojamas regeneracinis stabdymas.
Šarūnai, palaikau tave visom keturiom :)
per tokius “realistus” kaip tao davis Lietuva ir sėdi ši…oje. Ateitis priklauso elektromobiliams, technologijos LAAABAI greitai tobulėja ir pinga, todėl elektromobiliai išpopuliarės labai greitai. Pats laikas pradėti rūpintis elektrinėmis krovimo stotelėmis, ruošti subsidijų sistemą ir pan.
Lietuviai šioje srityje (EV gamyboje) gali pasiekti labai daug.
Tao davis speju jaunas bachuras palyginus bet jau paliestas to senatvinio marazmo :) Nebijok Tao tu ne vienas toks.Teko skaityti apie F1 ikureja kuriam nepatinka ideja del pilno elektrifikavimo todel kad bolidai del tylos taps pavojingi boksuose.Cia grynai nenoras atsimerkt ir suprast kad viskas taip sparciai keiciasi aplink mus ir tuo stapdymu lyg psichologiskai zmogus mano sustapdys savo begancius metus.Zmogau uzsienyje kur jau kelinti metai kazkas bent iperka tuos elektromobilius viskas vyksta labai laipsniskai bet greitai o pas mus dar visuomene supranta elektromobili kaip tarybini “elektrokara” su svino sarminiais akumais duzgusi po didziuju gamyklu teritorijas.Nieks nesako kad atves koks gamintojas elektrinius automobilius ir visi perkam juos o savus i savartyna stumsim.Kad zmogus dirba ir padaro produkta tai yra sveikintina.Nes butent per toki mastyma kad kam gamint cia jei galima is Kinu nupirkt pasaulis ir atsidure si..je.Gi tu nepirksi motorolerio benzininio jei tau reik i darba vazinet ziema vasara po 50 km kasdien lygiai tas pat ir cia jei tau reik atstumo perki dyzeliuka ir vaziuoji o jei darbas nuo namu per 10-15 km net skarbonke G-wiz tave nuves ir parves laisvai jau nekalbu apie padoresnius elektromobilius.
Daugumai? Nebent kalbi apie pensininkus?
O kas tomis rozetėmis naudosis? Ir kas iš jų bus belikę, kai tik po gero dešimtmečio jau jos taps reikalingos? Priusai kiek žinau neįkraunami, Leafų apynaujų dar nieks neišmeta, o kas galės įsigyti naują elektromobilį, turės kur jį laikyti. Ar čia vėl bus kaip su oranžiniais dviračiais?
“Mes” – saujelę entuziastų ar 20 metų senumo Lietuvos autoparkas?
Gal ką nors girdėjai apie kapitalizmą? Jei norėtų ir dabartiniai automobiliai negestu. Bet kokia nauda gamintojams, jų servisams, kad vieną kartą nusipirkęs jų mašiną, amžinai ir laimingai ja važinėsi? Kai manai, kodėl suteikiamos 8 metų garantijos? Kad kaskart atvažiuotum ir už ačiū profilaktiškai apžiūrėtų? “Elektromobilių stabdžiams reikia bent dvigubai mažiau priežiūros nei traciniams” – netgi tada, kai, pavyzdžiui, pataupytų ir dvigubai silpnesnius padarytų? Abejoju. O skriaudiku, deja, dažnai tenka pabūti pačiam man.
Kažkada tuometinė dabartis priklausė elektromobiliams, tačiau technologijos LAAABAI greitai tobulėjo ir pigo, todėl žiūrim kas per 100 metų pasikeitė: elektromobiliai kaip nuvažiuodavo ~75 km taip ir nuvažiuoja, kaip reikdavo laukt amžinybę kol įsikraus taip ir vis dar reikia. Geriau savo stotelių ir subsidijų investicijas kiškit į R&D, karinę pramonę, kadangi technologijas galima greičiau patobulinti, nei pakeisti žmonių įpročius.
Tiesa – jaunas, tačiau dar marazmas nepalietė, bet ir jau išaugau iš vienragių ir vaivorykščių pasakų pasaulio. O man teko girdėti, kad vieną bobutė kitai bobutei sakė, kad boksuose leis naudoti tik elektrinius variklius. Tiesą sakant, pabandyk pasižiūrėt F1 lenktynes paspaudes MUTE mygtuką. Jei patiks visiškai elektrifikuotas motorsportas – paieškok, tikrai rasi. Tik ten nemačiau jog kas nors draskytu akis ir siūlytu naudoti degalus.
Žmonės yra atsimerkė ir supranta, kad norint persėst į elektromobilį jie praras patogumą ir komfortą. Ar tu matei kur nors, kad rinkoje atsiradęs naujas prastesnis ir brangesnis produktas taptu populiarus?
Tie 5% elektromobilistų turi tokią galimybę ir taip jie daro, tačiau nereikia svajoti, kad dabar pristačius stotelių pasaulis apsivers aukštyn kojomis.
Ir jei kam atrodo, kad aš nusiteikęs prieš elektromobilius, galiu nuvilti. Pats esu elektronikas, dirbu su el. varikliai, konstruoju elektros mašinas. Tiesiog nežiūriu pro rožinius akinius, neatstovauju kokioms nors įmonėms.
to tao davis, Matau labai jau siauru poziuriu ziuri i visus pasisakymus ir nepasidomi realiais dalykais. Nepyk, bet matosi, kad grynai is savo patirties tik kalbama.
Yra tavo kalboje ir tiesos ir netiesos, tiesiog nemanau, kad verta EV entuziastu puslapyje rodyti toki dideli pasimizma elektromobiliu atzvilgiu. Elektra “uzveda” ir gal kada nors kitame desimtmetyje kai pats pabandysi pavazineti su elektriniu transportu suprasi apie ka eina kalba.
P.S. del nuvaziuojamo atstumo, beje buvo daryta apklausa (cia ne teoriniai pasvarstymai, o realus duomenys) ir vistik didzioji dalis automobiliu naudotoju per diena nuvaziuoja iki 50km atstuma, ir tik nedidele dalis vaziuoja daugiau (tarpmiestiniai marsrutai)
Na kas jus cia diskusijas vedate su neismaneliais,nenutuokenciais nieko apie EV transporta.Geriau pasakykite nuomone Linai ir Sarunai apie EV MOTORA PREDATOR 30/8 ?I dvirati toki imontavus,ka manote apie tai?http://www.plettenberg-motoren.com/UK/Motoren/aussen/Predator/Motor.htm
cia jo duomenys:http://www.icare-rc.com/catalog/predator-p-1344.html Na ir galvoju,ar negeriau Sarunai i dvirati deti vietoje HUBO kuris sveria virs 10 kg toki kaip tavo motoroleryje kuris sveria 1.5kg Turnigy arba Predator 30/8?Na aisku Predator yra kisenes reikalas bet daiktas rimtas kiek suprantu nes dedamas paciame brangiausiame pasaulyje EV dviratyje.
Na predatorius yra Vokieciu gamybos ranku surinkimo, bendravau su ju gamintojais ir del kainos labai nenoriai nusileidzia net didesniems kiekiams, is esmes tai sie varikliai labai panasus i turnigy, tik kad tvarkingesnis surinkimas, na kokybe kita trumpiau sakant. visa beda su siais varikliais yra kontroleriai, kol kas nelabai yra rinkoje kas tiktu naudoti su jais uz prieinama kaina. RC kontroleriai neturi ribojimo ir visi dega, o e dviraciu nesugeba efektyviai valdyti, labai daug ismeta i siluma energijos
Tai jeigu dauguma nenuvažiuoja daugiau negu 50km, kam jiems iš vis taupyti ant degalų ir remonto? Taupyti reikia visokiems kurjeriams, taksistams sunkvežiniams ir visuomeniniam transportui. Kaip suprantu, šiuo atveju, elektromobiliai kol kas nelabai gali pakeisti VD variklius. Bet reikia pripažinti, kad VD varikliai artėja prie savo tobulumo ribos ir kažką naujo kurti vistiek reikia (nesakau, kad tai bus elektromobilis).
tao davis viska normaliai rašo. Vietomis nevisai teisingai, bet bendramuje aš su juo sutinku. Bet sakyčiau, kad čia web saitas kur bendrauja elektrotransporto entuziastai ir sakyti jog jų darbas neturi prasmės ir beviltiškas kaip minimum nemandagu…
Žygi, kad būtų į temą, tau atsakymą parašiau forume:
http://e-motion.lt/bbpress/topic/147#post-1155
Na, mano žiniomis aš dar nesu pensininkas. O ir tarptautiniai tyrimai sako, kad virš 80% žmonių už miesto ribų važiuoja labai retai. Kaip jau sakiau, aš už miesto važiuoju tik kai reikia apsilankyti pas įvairius gamintojus ar tiekėjus, kurie yra iki 20km spinduliu nuo centro. Jei toliau, tuomet bet kokiu atveju neapsimoka važiuoti: kuras ir laikas yra gan brangūs, pigiau ir greičiau yra užsisakyti DPD kurjerį ar parsivežti autobusu.
Visų pirma tai yra psichologinis aspektas, kad žmogus būtų ramus su mintimi, kad bet kada ir bet kur galės įsikrauti.
Mes – valstybė. Ir ne dėl entuziastų tai turi būti daroma, o dėl tavo vaikų, kurie jau turi ar dar turės astmos apraiškų. Ir visų kitų velnių, susijusių su tarša. Pasiskaityk statistiką paskutinių kelių dešimtmečių.
Atleisk, bet šitoj vietoj tikrai kalbi kaip tas, kurį nuolat skriaudžia gyvenimas. Dar pradėk verkt kad pienas brangsta, o ir pakuotės jau tik 0.9 litro!
Inžinieriai daro kaip pigiau (ko pageidauja pirkėjas), taupo kur įmanoma. Inžinieriai – tokie patys žmonės, kaip aš ir tu, taigi ir jie klysta. Aš taip pat inžinierius, tenka naujai kuriamo produkto kainą mažint kiek tik įmanoma, kad tik būtų užtikrintos charakteristikos ir patikimumas. Bet visko pasitaiko, negali kiekvienos smulkmenos suvaldyti, juolab ne viskas nuo tavęs priklauso.
Taip kad baik myžčioti kaip visi yra prieš tave susimokę ir bandyk pats kažką naudingo nuveikti.
Tai tiek.
Tao Davis tau turiu keleta pasiulymu.Jei dar nevaziavai su kokiu elektriniu transportu(negalioja troleibusas tramvajus traukinys elektrokrautuvas) pabandyk kada prie progos.Kiek turiu pazystamu net skeptiku uzkietejusiu pravaziavus su paprastu elektriniu dviraciu nuomone pasikeicia bent jau o dazniausiai tai kablys i nugara isminga.Dar vienas variantas tai gali padeti cia kitiems jei kaip minejai turi pakankamai ziniu apie elektrinius motorus ir elektronika.As niekam nepersu savo nuomones tik manau elektrinis transportas gali buti toks pat komfortiskas jau siandien tik atstumas nuvaziuojamas ir krovimo stoteliu nebuvimas atima nemaza dali to absoliutaus komforto suvokimo.
Del atstumo as nesutinku. Nuvaziuoju vienu pakrovimu su savo dviraciu apie 100 km ir man per mazai. Jei automobilis, koks jis bebutu kibiras, nenuvaziuoja 300 km, jis yra nepilnavertiskas. Net jei tu nuvaziuoji per diena 50km, visvien svarbus saugumo jausmas, kad galiu reikalui esant nuvaziuot dar 200, kitaip is jo naudos kaip is troleibuso, pasiekti galine stotele. Kas nores rizikuoti ir isbaigti rezerva iki 0? Ar jis bus tikras, kad ta rozete bus laisva, o gal jam apskritai nebus laiko ir noro laukti ar parkuotis prie tos rozetes. Darbas ir reikalai nelaukia, zmogus nori garantiju, nes problemu jam ir be transporto uztenka.
Viskas puiku, mąstai teisingai. Tačiau, grįžkime prie pavyzdžio su tavo dviračiu. 100 km nuvažiuoji vienu kartu, ar gabalais, su pertraukėlėm? Ką veiki pertraukėlių metu, kur tada būna dviratis ir kiek laiko?
Man motoroleriu yra tekę važiuoti 60 km, 80km/h greičiu – absurdas visiškas, patogumo jokio. Tokie daiktai tinka tik trumpoms distancijoms, judriam eisme su daug kliūčių.
Aisku kad su pertraukelem, bet pertraukeles darau kur man patinka, miske, apzvalgos aikstelej ar pakeles kavinej. Vargu ar imanoma visur pristatyt rozeciu. Net jei ir butu rozetes, kiek man svertu pakrovejas, kuris per 5 min pakrautu bent trecdali akumuliatoriaus. Be to akumuliatorius smarkiai kentetu. Vel nepatogumas. Mano manymu krovimo tasku niekada nebus tiek kad patenkintu poreikius be diskomforto. Dvirati dar numint gali, o ka daryt kai sustojai su e-auto? Iseitis tik talpus akumuliatoriai, arba koks minigeneratoriukas avariniu atveju
Pasikartosiu: Jeigu ir verta persėsti į elektromobilį dėl pinigų taupymo, tai tiems kuriems labiausiai to reikia negalės pasinaudoti elektromobiliu. Pavyzdžiui taksi: kaip dažnai ir kaip toli šiandien reikės važiuoti niekas nežino.
O tarkime, įsivaizduojate greitosios pagalbos mašiną kuri negali išvažiuoti į iškvietimą, nes nepasikrovė akumuliatoriai? Be abejo, aš suprantu, kad šiuolaikinius akumuliatorius galima pakrauti 80% per 20 minučių, bet vistiek kai kuriais atvejais automobilis būna reikalingas staigiai ir būtent dabar.
Kaip išeitis, gal būtų superkondensatoriai, bet šiai dienai kaip žinau jiems yra kur tobulėti.
Manau šiai dienai tinkamiausias variantas būtų pilnavertis hibridas. Toks kaip tarkim Chervolet Volt. Jo akumuliatoriaus pakanka pavažinėti mieste (apie 80km), o tolimai kelionei naudojamas VD variklis.
Persest prie elektromobiliu anksciau ar veliau vis vien persesim, tik 1 kWh akumas tures but kaip cigareciu pakelis ir kainuot 5 kartus pigiau :) Maniau, akumuliatoriai smarkiai atpigs pastaruoju laiku ir galesiu nusipirkti dar viena toki pati savo dviraciui, bet dabar pasiziuriu, kad kainos per puse metu beveik nepasikeite. Kazkaip noras isbleso
O aš apie pinigų taupymą nieko nerašiau… :) Man tai tiesiog kur kas malonesnė vairuoti transporto priemonė. Kaip ferrari lygint su senu golfu. Skirtingi daiktai ir tiek. Ir tas ‘ferraris’ dar ir netriukšmauja ir neteršia panosėj… Nesakau kad visiem būtinai privaloma nuo rytojaus važiuoti elektra, bet, kadangi tai švarus transportas, reikėtų bent jau skatinti ar sudaryti patogesnio eksploatavimo sąlygas tiems, kurie to nori. Bent jau man pilnai pakaktų vienos rozetės kieme ir vienos prie darbo. Čia nespėlioju, o sakau iš patirties – teko važinėti elektromobiliu ir susidūriau su neegzistuojančių rozečių problema. Ir man visiškai nereikėjo per 5 minutes įkrauti “bent 30%” – automobilis vienoje vietoje stovėdavo po kelias valandas. O jei ir trumpiau, tai, po kiek laiko vėl grįždavo į savo vietą už kelių kilometrų ir ten stovėdavo kelias valandas.
Na kaip. Pavyzdys – ThunderSky celės. Tos pačios 90Ah celės per du metus paplonėjo ir palengvėjo ~15%, kaina nukrito per 40%. Kitas pavyzdys – A123. Prieš du metus vos pavykdavo 20Ah celių rasti po 50$, dabar jau nugirstu kad žmonės randa po 25$. Mes jau darbe juokaujam kad reikia palaukti dar metelius ir tada jau galima bus pirkti po 10$…
Na vėl grįžtame prie to pačio :)
Dėl malonumo sakyčiau skonio reikalas. Manau čia nėra prasmės diskutuoti…
Triukšmas? Važiuojant 60 km/h pagrindinis triukšmas iš automobilio – padangos.
Elektromobilis bus švariu transportu tik tuomet, jeigu elektra bus gaminama taip pat švariai. O taip kokia prasmė degint angliavandenius, perdavinėti į didelį atstumą, konvertuoti į žemesnę įtampą, ir tik po to kraut, t.p. su nuostoliais, akumuliatorius? Ne paprasčiau tiesiog įpilti į kuro baką? Su atomine energetika irgi ne viskas taip paprasta. Naudota branduolinį kurą reikia kažkur laikyti…
Reikia numušinėti kainas. Tarpininkai pernelyg daug užsidirba… :)
Matai, Sarunai, tau uztektu vienos rozetes, bet i ta pacia aikstele atvaziuociau as ir reiktu jau dvieju, o jei tokiu pasidarys simtai, tai jau reiktu simtu rozeciu. Jei visas sudesi vienoje vetoje, tai aikstele pasidarys kaip prailgintoju “kusys”, o jei isdeliosi jas po visa aikstele, tai atvaziaves benzininis tikrai neziures kad cia elektromobilio vieta ir uzstatys net nemirktelejes. Kita vertus, kas garantuos kad tos rozetes po savaites vis ddar veiks? Ateisi rasi sulauzyta ar sudeginta plasmases gabala ir ka tada daryt? I darba visvien reiks vaziuot. Cia Lietuva ir krovimas prie daugiabuciu labai jau keblus butu. Nuosavam name – kitas reikalas. As is vis esu tik uz naktini krovima saugioje vietoje, ko pasekoje akumuliatorius turi buti padorios talpos, kad uztektu visai dienai ar dviem, jei pvz namo negryzti :)
Kroviau aš automobilį dvi savaites, per visą aikštelę prailgintuvą nusitempęs. Niekam jis nerūpėjo. Vandalų kaip buvo taip bus, nemanau kad sugadintų rozečių skaičius labai skirsis nuo išdaužtų stotelių stiklų…
Pradžiai reikia sudaryti sąlygas krauti tą vieną, o jau po to galima bus galvoti ką daryt, kai atsiras du. Kai elektromobilių bus daugiau, tada ir rozečių reikės daugiau. O kol kas bent nedidelė dalis būtų į naudą.
Dar pasakykit, kad jokių rozečių mieste nereikia ir už tuos pinigus geriau padaryti kažkokią studiją, kurios rezultatai bus “nieko gero” ir tiesiog atguls kažkieno stalčiuje iki to laiko kai vėl taps aktuali, bet nebegaliojanti ir reikės naujos?…
Siek tiek papriestarausiu, pirma 60km/h greiciu jei padangos nesypuotos, tikrai VD variklis skleidiza triuksma, o jei dyzelis (ka lietuviai labai megsta) ypac.
Kas del uzterstumo, vidaus degomo variklis turi santykinai maza efektyvumo rodikli, buvo Anglijoje padaryti tyrimai, koks yra skirtumas imant elektromobili ir eilini (nauja) VD varikli, buvo ivertinta nuo pat zaliavos gavimo iki galutinio rezultato – judejimo, tai elektromobilis i aplinka ismeta ~30% maziau tersalu, plius elektra gaminama dazniausiai ne mieste, o oro uzterstumas masinu ismetamomis dujomis aktualiausias yra mieste.
Bent jau Subaru Legacy, su kuria važinėju dabar, skleidžia tiek triukšmo, kad susikalbėti sunku. Ypač >60km/h. O važiuojant su Mindaugo 3E, viskas, ką girdėjau lekiant didesniu greičiu – pro veidrodėlius švilpiantis vėjas… Tie 60km/h mitas yra. Išeikit prie judrios greitos gatvės ir pasiklausykit – padangos ten sudaro tikrai nedidelę viso triukšmo dalį. O jei ir lekiant dideliu greičiu padangos “aplenkia” variklį, tai dar nereiškia, kad neverta variklio tildyt – jis vis tiek skleidžia daug ir nenatūralaus triukšmo.
OK, čia ir aš jau galiu įsiterpti. Triukšmas, skleidžiamas automašinų, yra tikrai nemažas, bet taip dažniausiai dėl techniškai netvarkingų važiuoklės/jėgos agregatų. Trumpas pavyzdys: Audi 80 (B3, 1991 metų) su 1.8 litro benzininiu varikliu (elektroninis karbiuratorius), prieš variklio ir važiuoklės perrinkimą buvo tikrai daug triukšmo skleidžiantis daiktas. Po tvarkingo perrinkimo, garso sumažėjo netgi labai labai. Jeigu anksčiau važiuojant ramiai, susikalbėti buvo sunku, tai dabar gali šnibždėti priekyje, o tave gale sėdintys girdės gan gerai (su sąlyga, kad muzika neįjungta). Greičio atžvilgiu viskas kyla gana gražiai: kuo didesnis greitis, tuo daugiau garso, tačiau važiuojant ~150km/h susikalbėti ramiai kalbant (nekeliant balso, nerėkiant) tikrai galima. Padangos, kurios naudojamos, nėra restauruotos ar šiaip pigios, naudojama LRR padangos, kurios dar pagal gamintoją turi ir garso slopinimo technologiją (tiesiog skleidžia mažiau garso). Taip pat pakeisti guoliai, stabdžiu suportai, stabdžiu diskai ventiliuojami, sudėta oro srauto kreipiančiosios tiem diskam tiekti orą. Išmetimo sistema pilnai tvarkinga, panaikintas katalizatorius, vietoj jo rimtas sūkurinis rezonatorius ir geri high-flow slopintuvai. Pats variklis taip pat kapitališkai perrinktas, todėl galima sakyti “kaip naujas”.
Kėbulas taip pat buvo “patvarkytas” perrenkant jo detales tvarkingai (stengiantis išlaikyti visus tarpelius kuo lygiau).
–
O dabar apie elektrinius :) Pavyzdžio deja neturiu, bet kiek “prisižvalgiau” interneto platybėse, užmačiau įdomių dalykų. Elektriniai motorai skleidžia garsą. Tiesa nėra jis toks “jaudinantis” kaip kokio 7 litrų V8, bet jis yra (nors ir tylus…). Kai kurie žmogeliai, užsiimantys EV hobio lygyje (USA, UK ir t.t.), pagaili investuoti į važiuoklę (guoliai, pusašiai, STABDŽIŲ SUPORTAI(nežinau kaip suportas lietuviškai :) )). To pasekoje atsiranda papildomi garsai (daugelyje video girdimi tikrai neprasti garsai :) ).
–
Bendroj sumoj, nežinau ar kas skaitys šitą mano “trumpą post’ą” iki galo. BTW, vairuoju zyzelį, ir esu labai patenkintas, kiek triukšmo jis skleidžia (visi girdi iš tolo, kad atvažiuoju), vibracijų bereikalingų (gan padorus masažas ;) ) ir šiaip, kad smirdi ir teršia :)
Matai, kad ir tas motoras dirba tyliai vistiek jis priglušina ausis. Nissan Leaf’u pavažiuojantys žmonės visų pirma po važiavimo sako, kad žiauriai tylus automobilis. Nissan’as turėjo padaryti “lievas” lempas, kurios nuimtų oro srautą nuo veidrodėlių, nes tik jis girdėdavosi ir erzindavo. Net ir nemėgstantys elektrinių auto “Top Gear” žurnaliūgos įvertino, kad labai tylus automobilis. Įdomu, tai kad Nissan forume paskaičius, žmonės vos turėdami ji mažiau nei metus, jau yra prasuke 18000 mylių ir jokio pastebimo talpos kritimo nėra.
Dėl elektros motorų triukšmo… Jis yra, tačiau šio triukšmo dažnis yra kur kas didesnis (nėra žemadažnio pupsėjimo), taigi tokį triukšmą yra žymiai lengviau izoliuoti, galima sakyti, pakanka popieriaus lapo.
Nieko prieš elektrą neturiu ir neturėjau. Akcentavau, kad tėvynės keliais rieda be galo daug techniškai netvarkingų automobilių, tik tiek ;) Pats iš tiesų žiauriai norėčiau EV keturių ratų, bet deja finansai neleidžia ;)
–
Šarūnai, garso reikia! Kitu atveju, kaip bobutė per kelią eidama tave išgirs, kai užgazuosi? :D
–
Peace! :)
O bobutė ir taip nieko nebegirdi. Akis turim, reikia jomis naudotis ;) Bent langą namie galima bus atsidaryti…
Dėl techniškai netvarkingų mašinų Paulius teisingai pasakė. Be to, man pačiam baisiai nepatinka nei pats dizelinis variklis, nei juo skleidžiamas “traktorinis” garsas. Elektromotoras antžeminiam transportui kol kas lieka geriausiu sprendimu. Bet Nissan Leaf, apie kurį užėjo kalba, vistiek tik miesto automobilis ir ne daugiau. Išeina, kad išleidi nemažai pinigu perkant naują Nissan Leaf, ir vis tiek tau reikės pirkti antrą automobilį su VD varikliu, dėl mažo nuvažiuojamo atstumo. Nes nuvažiuot, tarkim, į gamtą arba į sodą bus neįmanoma. Taip galvoja ir galvos 90% automobilių savininkų.
Kadangi, aš turiu garažą kur galima pakrauti elektromobilį, visai neturiu nieko prieš antro automobiliuko. Karta gatvėje pamačiau visai nedidelį dvivietį elektromobilį („Tazzari Zero“). Pasidomėjau kaina Lietuvoje – 90 000 lt!!! Tiesiog nesveikos kainos elektromobiliukui!
Blemba, už 90 gabalų, iš savo Lupo tokį elektro-žvėrį pagaminčiau! :) Problema dėl nuvažiuojamo atstumo yra ir bus tol, kol “kuro bakai” neatpigs. EV albume panaršęs, gali rasti elektromobilių, visai netgi padorių, nuvažiuojančių netgi ~600 km (~370 mylių pagal juos), o nėra nei perkrauti akumuliatoriais, nei jie belenkaip dideli. Tiesa, jų savininkai padoriai uždirbantys asmenys ;) Naudojama pas juos “akujenas” high tech’as, kuris ir leidžia pataupyti energiją.
–
Lango vietoj tavęs neatidarinėčiau – ŠALTA :)
Manau visgi kad protingas hibridas yra kolkas labai geras variantas.Aisku kalbu ne apie tokius kaip prius ar mano taip megta crz kuris pasirodo turi nepilnu 6Ah ir 100 V akuma.Cia labai vidutiniskas akumas dviraciui bet ne motoroleriui ir tuo labiau ne automobiliui.Jei gamintu tokius kad elektra nuvaziuotu 50-70 km tada pradetu dirbt tandemu abu varikliai ir dar kad butu galimybe krauti namuose akuma va cia patiktu daug kam toks variantas.Aisku panasiai veikia ampera fisker ir dar gal keletas bet kainos tikrai kosmines.Hibridas turi pliusa kad jis panaikina baime nenuvaziuoti i soda ar i gamta kur atstumas 100km+.Zmogenai pavazineje hibridu apsisprestu kuri dalis jiems primtinesne elektrine ar bezninine.
Čia tik šiaip. Pastaruoju metu į rinką jau žengia nauji akumai. LifePo4 tampa atgyvena. Ateina Li(NMC), parametrai kur kas geresni nei LiFePO4, saugesni, atlaiko dar didesnį ciklų skaičių, talpa taip pat didesnė.
Pritariu Tadui dėl protingų hibridų visom keturiom. Žmogau, kuris rašai man :) šito dar nežinojau, bet tikrai pasiskaitinėsiu ;)
Kažkaip ir aš apie tuos Ličio NMC negirdėjau. Čia rimti reikalai, ar eilinis vaporware iš žiniasklaidos?
Kolkas, ką perskaičiau, tikrai rimtas dalykas.
Googlinti visi mokam, taigi linkų nepastinsiu. Iš esmės, šitos NMC yra pigiau nei geležies fosfatas, pagal saugumą nenusileidžia niekuo taip pat, energijos tankis didesnis keletu procentų tiktai. Bet technologija nėra tiek ištobulinta kiek geležies fosfatai, taigi, ateitis parodys. Stebuklo jokio nėra, tik progresas.
–
Bet tai kai pavadinimas: “Ličio Nikelio Mangano Kobalto Oksidas” :D :D
Kiek teko girdėt, jos turi dar daugiau ciklų nei LiFePO4, pigesnės, didesnis Wh/kg, saugesnės. Šiuo metu naudoja Leaf, Volt, Ampera, Zero motorcycles. 2012 Zero motorcycles pabrežė, kad net jų akumų resursas yra daugiau nei 500000km. :D Teko girdėt du gamintojus, bet atsimenu tik vieną – LG. Todėl A123 pralošė daug kontraktų būtent todėl kad daug kas pasirinko Li-NMC ir LiFePO4 jau skaitosi dead-end. Tuo mums tik geriau, nes turėtų krist A123 kaina :D Šitai sakau, nes Endless-Sphere forume yra žmogus būtent dirbantis prie akumų, “respect’ą” forume turintis ;)
Tik dar vienas įrodymas apie Li-NMC saugumą :D
http://www.youtube.com/watch?v=0tJ-uQLvLtw&feature=player_embedded
Su mirusia (pilnai iškrauta) cele žaidžia – nesiskaito… :) Reikia žaisti su įkrauta cele, tik tada bus joje likę energijos fejerverkams :) Bet su įkrauta gaila juk – kainuoja.. :)
Video kiek minėjo, kad lyg tik tab’as nutrauktas. Ar iškrauta neaišku.
Jei būtų įkrauta, tai bent jau dūmų būtų. o dabar tiesiog metalo laužas..