Pirmasis e-dviratis
|Visas mano domėjimasis elektra varomomis transporto priemonėmis prasidėjo maždaug prieš pusantrus metus, kai grupiokas Juozas užsiminė apie kažkur skaitytą elektrinio dviračio idėją ir kad visai įdomu būtų tokį susikonstruoti. Po gero mėnesio domėjimosi iš Kinijos užsisakiau visą konvertavimo komplektą. Komplekte buvo:
- trifazis 500W variklis Cyclone su integruotu planetariniu reduktoriumi ir žvaigžde grandinei;
- mechaninės konstrukcijos variklio tvirtinimui;
- speciali prailginta švaistiklių veleno ašis (kad praplatinti pedalus ir šie nekliūtų už variklio);
- aliuminio lydinio pedalų švaistikliai;
- pedalų žvaigždė;
- sukamas greičio reguliatorius (“gazas”).
Prie šio komplekto paėmiau ir 24 V 20 Ah LiFePO4 (ličio geležies fosfato) akumuliatorių su integruotu BMS ir mažu atskiru pilnai automatizuotu 24V 5A įkrovikliu. Nors ir tokios talpos (0,5 kWh) akumuliatoriaus pakanka nuvažiuoti vos 30 kilometrų, tai buvo brangiausia komplekto dalis. Jis toks brangus dėl kelių priežasčių: visų pirma, tai gana nauja technologija (išrasta maždaug apie 2004 metus), o tiksliau – nano technologija. Šis akumuliatorius gana lengvas: palyginimui, tokios pačios talpos automobilinis švino akumuliatorius sveria maždaug 17-20 kg, kai šis tesveria tik 6,5 kg (su taše ir BMS). Lyginant toliau, šį akumuliatorių pilnai įkrauti galima vos per pusvalandį, na o šviną krauti tenka mažiausiai 12 valandų. Taipogi labai patus jo eksploatacijos temperatūrų intervalas: iškrovimas prie -20..+65°C; įkrovimas prie 0..65°C. Važiuojant esant -15°C temperatūrai akumuliatoriaus talpa nukrenta vos keliais procentais (žinau, bandžiau). Labai didelis privalumas lyginant su švinu – atiduodama didelė srovė. Šis akumuliatorius be vargo gali duoti ilgalaikę 10 C srovę (20 Ah * 10 = 200 A). Dirbant tokiomis srovėmis jo talpa sumažėja labai nežymiai, na o švino akumuliatorius apkrautas 10 C srove atiduos vos kelis procentus savo talpos: tai paaiškina kodėl bandant užvesti vidaus degimo variklį akumuliatorius nusibaigia taip greitai, nors teoriškai, pagal talpą turėtų sukti bent jau 20-30 minučių.. Ir dar viena “smulkena” – iki nukrenta talpa (t.y. akumuliatorius “miršta”), šie akumuliatoriai atlaiko kelis tūkstančius pilno iškrovimo ciklų. Švinas dirbdamas mažomis srovėmis atlaiko vos 300. Beje, akumuliatorius surinktas iš 16 vnt. 3.2V 10Ah (8s2p konfigūracija) PSI celių.
Kad važiuojant reikėtų mažiau “dirbti” pavaromis ir laužyti žvaigždes bei grandinę, dar paėmiau ir vidinių pavarų stebulę-variatorių NuVinci. Šis daiktas yra kaip ir integruota “pavarų dėžė”, bet fiksuotų pavarų neturi: perdavimas keičiasi tolygiai, sukant rankenėlę, o jo ribos yra nuo 0,5 iki 1,75. Toks perdavimo intervalas atitinka maždaug 18-21 pavaros standartinę dviračio sistemą, tačiau čia viskas yra stebulėje, nebereikia permetėjų bei krūvos žvaigždžių. Kaip ši stebulė veikia galite pasiskaityti gamintojo puslapyje. Man tereikėjo gauti tinkamo ilgio stipinus, 26″ ratlankį, kamerą, padangą ir.. Ir viską sumontuoti, t.y. surinkti ratą.
Kadangi gavosi gan rimtas užsakymas (su visais mokesčiais beveik 5kLt), kinai dar pridėjo kelis įrankius ir spidometrą… Dėl kainos prašau nerėkauti ir neaiškinti kad už tai galima nusipirkti tuziną “važiuojančių automobilių” – jei norėčiau tokios problemos, tai ir nusipirkčiau.
Rezultatas
Na ir koks gi tas rezultatas? O gi toks:
Turbūt pirmas skaitytojo klausimas: tai kiek gi “traukia”? – Į šeškinės (Vilnius) kalną apie 23 km/h; tiesiu keliu be stipraus vėjo – apie 43 km/h; nuo šeškinės kalno – iki 60 km/h. Čia visi greičiai neminant. Akumuliatorius pilnai įsikrauna per 4 valandas (tuo atveju kai atvažiuota visiškai išsikrovusiu). Dar vienas dažnas klausimas: “ar pedalai sukasi kartu su varikliu?”. Atsakymas: ne. Įdėmiau pažiūrėkite nuotraukas: ant absoliučiai visų ašių uždėti “freewheel” (tiesą sakant nežinau kaip tai vadinasi lietuviškai, taigi parašykit komentaruose kas žinote). Žodžiu rezultatas tas, kad pedalai nesisuka sukantis varikliui ir atvirkščiai – minant variklis nesisuka. Naudojant variklio jėgą, be abejo, jei atsiranda noras, galima jam padėti ir minti kartu, pavyzdžiui, jei norite greičiau važiuoti į statų kalną… Kažkurią šaltą praeito ankstyvo pavasario dieną nufilmavau kaip šiuo dviračiu važiuoju miestu. Kamera buvo pritvirtinta prie šalmo. Štai video:
Porą mėnesių šiuo dviračiu važinėjau į paskaitas ir šiaip tryniausi mieste – važinėjau po parduotuves ir kitais reikalais. Galiu pasakyti, kad tai yra labai puikus aparatas: nuo namų Justiniškėse iki paskaitų VGTU EF (Naugarduko g. 41A) nuvažiuodavau per maždaug 18 minučių, kai tuo tarpu su visuomeniniu transportu tekdavo grūstis apie 35 minutes. Šiuo dviračiu nuvažiuoti 100 km atstumą kainuoja maždaug 50 centų (3 pilni įkrovimai po 0,5 kWh). Palyginus su visuomeninio transporto kaina pasidaro juokinga: už vienos kelionės iš Justiniškių į Evitą ir atgal naudojant vienkartinius bilietėlius kainą, šiuo dviračiu galima suvažinėti 120 kartų! Jau nekalbu apie tai, kad važiuojant gryname ore nereikia uostyti benamių skleidžiamų kvapų.
sveiki, gal kasnors zino kiek tokia cele kainuoja ? http://www.alibaba.com/product-gs/231729347/Headway_lithium_battery_single_cell_38120S_10Ah.html
Labas. Vienintelis būdas sužinoti – paklausti pardavėjo. Bet manau bus apie 20-25 USD/vnt, plius siuntimas, plius importo mokesčiai (3% muitas + 21% PVM). 16 celių siuntimas gali kainuoti apie 150 USD.
Taip pat būtinai reikalauk apmokėjimo per PayPal, nes kitaip pasimetus siuntai liksi be nieko.
Labai ačiū už atsakyma.
Neblogai traukia is vietos tas tavo dviratis.Piko metu pats tas su tokiu aparatu.Tik vat man ramybes neduoda bateriju kaina ,vos ne puse dviracio iseina :( .Dar gal galetum kanors papasakot del tu akumuliatoriu exploatacijos.Ar jas galima smarkiai iskrauti,kiek esu girdejes licio baterijos negerai daug iskrauti? Dar kazka esu kazkur mates ,kad tos betrijos turi kazkokius specialius pakrovejus.Ar cia tiesa ir kas ten tokio ypatingo? kaip manai kiek ciklu atlaikys ir prie pilnu iskrovimu.
Iškrauti žemiau “sveikos” ribos visų akumuliatorių negalima. Tai liečia kiek litį, tiek ir šviną bei kitus. Kad akumuliatorius nebūtų iškraunamas žemiau ribos, paprastai statoma LVC (low voltage cut-off) schema, kuri, nukritus įtampai, tiesiog išjungia srovę.
Specialius įkroviklius turi NiMH ir NiCD akumuliatoriai, nes ten reikia jausti dV pokytį. Ličio, kaip ir švino įkroviklis yra labai primityvus: ribojama srovė ir įtampa (LiFePO4 atveju 3.65V/celę), o srovei nukritus iki 0,05I krovimas stabdomas. Tai bene pats paprasčiausias krovimo režimas. Bet reikėtų skirti terminus “įkroviklis” nuo “maitinimo šaltinis”, nes paskirtis yra skirtinga.
Ciklų turi atlaikyti minimum 2000. Pažiūrėk straipsnelį apie akumuliatorių iškrovimą – ten tyriau šiame dviratyje naudotas celes.
O už kiek parduodi ši elektrini dvirati ,o gal jau kas nusipirko iš tavęs atsiusk man į one .
Dviratis neparduodamas, bet variklis su visa elektronika ir akumuliatoriumi dar yra. Variklis 950 Lt, akumuliatorius su 2 val. įkrovikliu – 990 Lt.
Koks čia akumas už 990?
LiFePO4 24 V 10 Ah (8 vnt. PSI celių su BMS). Įkroviklis pilnai automatinis, su keliais LED (rodo procentais), mažiukas (sveria al 0,5kg).
Apie PSI celes jau rašiau prie akumuliatorių išsikrovimo kreivių – rezultatas labai artimas A123.
o kas sita ruda deze ikroviklis? kiek kainuotu toks komplektas be akumuliatoriaus ir nu’ vinci stebules?
Kainas rasi čia:
http://www.cyclone-tw.com/order-E.htm
@Šarūnas na kaip ir aisku kad 318 dolcu uz 500w o kiek visi kiti mokesciai? ir dar kontrolerius i ta kaina ieina? kazkaip nesimato ten jo ar anas integruotas i varikli o del rudos dezes kas tai per daigtas?
Ruda dezė yra pakrovėjas.
@arunas
Valdiklis integruotas, kartu gausi ir reikalingą mechaniką bei greičio rankenėlę.
Siuntimo kainą sužinosi užsisakydamas. Kiti mokesčiai: muitas (~3-5%), PVM (21%). Dar gali būti išmuitinimo mokestis (~160 Lt).
Jai visas siuntinis sutilptu i 1500 lt butu laabai liux
@arunas
Parašyk man į skype: circuit.lt
Gal išeis ką nors suorganizuot. Bet į tokią kainą su akumuliatoriumi netilpsi.
akumu i sita kaina neskaiciuoju. ir mane domina cyclone varikliai nes galima begius keist vaziuojant. o hubinis 500w butu silpnokas zvirkeliu vaziuot o galingesnio ir kaina aisku kitokia butu
Aišku tau spręsti, bet galiu pasakyti, kad hubinis tikrai geriau, nors ir tie patys 500W. Laikys jis tuos žvirkelius ir į kalną važiuos dar geriau nei cyclone su pažeminta pavara. Aš iš pradžių irgi galvojau kad su pavarom geriau, bet patirtis parodė, kad iš tų pavarų vien problemos ir papildomas triukšmas.
a tai kiek tada kainuotu komplektas su 500w hubiniu varikliu
radau lietuvoj parduoda 1600lt gaunas kazkur http://www.eco-led.lt/prekiu_katalogas/4-eko_transportas/31-surinkimo_komplektas_elektro_dviratis/49-komplektai_edviraciui_surinkti
Kuri butu geriau imt ar 406 ar 408 varikli? seip aisku noretusi greitesnio 406 bet kuris butu praktiskesnis ant zvirkelio ir kaip del to sukimo momento ar turetu kokia nors reiksme pvz vaziuojant i kalna
Imk 408-ą. Pas mane toks. Prie 48V max greitis 35-38km/h. Startas gana lėtas, tik prie 15-20 trauka geresnė. Sakyčiau, kad 406-o įsibėgijimas bus dar prastesnis.
Šiaip 1600lt kainą auktštoką. Aš praeitais metais lenkijoje pikrau visą komplektą (ratas su varikliu surinktas, 20A kontroleris, akseleratoriaus rankeną, stabžių rankenos) už 850lt.
o kaip pirkas internetu ar vietoj parduotuvei?
Vietoje. http://www.ekonapedy.com/ . Šiaip visai neblogus komplektus galima nusipirkti ebay.com, kainos iki 1000lt su siuntimu.
O cia negalima pirkt internetu ar as nerandu? nu jaigu ka tai galima ir is ebay svarbu kat tik pigiau butu
paziurejau tam ebay ten nera jokio aprasimo kokia variklio serija ir tik kaikur parasyta kad i priekini rata tai kaip suzinot ka perki? kad nenusipirkt kates maise. ir i prieki variklio det nelabai noretusi nes kai gatavas megstu pavazinet tai ant zvirkelio kaip uznestu preki saibom galima isilakstit kai kokiu 40km/h varisi
Na ebay tai tikrai katė maiše, plius negauni visai jokios garantijos (net jei ir sako, kad garantija yra). Jei nori, galiu gauti Golden Motor variklį (galingesnis už crystalyte 4xx seriją). Komplektas (be akumuliatoriaus) – 1395 Lt. Su garantija (Vilniuje). Galima ir akumuliatorius suorganizuoti (nuo poros šimtų iki poros tūkstančių Lt). Parašyk man į skype: circuit.lt
Blyn :) isigijau toki dalyka
http://www.dhgate.com/product/24v-250w-electric-bicycle-motor-kit-e-bike/212035122.html#s1-4-1b|2694153917
Perknisau cia foruma (gal blogai knisau) – neradau, youtube ziurejau bet technologijos neradau kaip ideti sita varikli taip, kad suktu galini rata o variklio grandine butu ne is standartines dviracio grandines puses :) berods aiskiai surasiau :)
Šitas daiktas montuojasi prie galinės ašies, kur įprastai būna diskiniai stabdžiai. Gali kilti bėdų su žvaigždutės uždėjimu: reikia, kad stebulė turėtų sriegį arba 6 skyles diskui, prie kurių suktųsi žvaigždė. Tik šiuo atveju komplekte nesimato tinkamų komponentų…
O tai tas juodas daiktas prie grandines ir zvaigzdutes foto?Kitaicai daro toki varianta kad nebutinai ten diskiniu stabdziu vietoj sukasi o padaro toki balvona kuris maunasi tiesiog ant stipinu ir prisisuka is kitos puses verzlem.Tai sakau gal ir cia toks atvejis.O jei visgi reik sriegio tai perki vasarej pigiausia beveik Joytech galine stebule ir tiek.
Nelabai iš nuotraukos matosi, kas ten per daiktas. Bet turbūt bus kažkoks burtas, kabinimui prie stipinų.
Taigi description paspaudus matosi nuotraukose kaip montuojasi.
http://image.dhgate.com/aktdesc_931211292_00.jpg
http://image.dhgate.com/aktdesc_931211434_00.jpg
Plokštelė kabėm prie šakių sukasi ir stebulės varžtu prisispaudžia.
Su plokšte viskas kaip ir aišku, klausimas kilo dėl freewheelo tvirtinimo.
Kazkaip is foto sprendziant ir is rinkinuko turinio kad kitaicai turetu perspet jog tinka tik tam dviratukui kuris kaip Sarunas minejo turi diskiniams stabdziams pritaikyta stebule bet velgi sriegis netinka nes diskas visada eina ant uzverzimo o cia gi sukimo jega i kita puse.As pats tai dejau is 3mm vielos 2 vienetus kaisciu ir viska ant epoxy uzsodinau tai nenusisuka nors bande ir dedes 110kg+.
As dabar susiduriu su sita problema ;) galvoju gal pabandyti prasitekinti stebule pagal freewheelo sriegi :)
Boicas o tai tavo atveju pacio freewhee’o apsukt neina tiesiog ir tada uzsukinet?Nes gi visada yra du variantai kuria puse ji uzsukt.
Variantai du, bet visada atsisukinės motoro sukimo kryptimi. Jei motoras kairėje pusėje, paprastas freewheelas netiks.
Na kodel atsisuk? kontragaike uzdeti ir neatsisuks – 250 W nera tiek daug kad atsukinetu :) blogiausiu atveju gal uzvirinti iseitu. Bet esme ta, kad freewheelas neuzlenda ant stebules. Ar yra iviariu stebuliu plocio ?
Vasarėje teko matyti stebulę su sriegiais iš abiejų pusių, gal tokia būtų tinkama?
O 250W sukimo momentas yra gana nemažas. Turėk mintyje, kad žmogus irgi tik tiek išspaudžia.
Va stebule kur diskiniam stabdziam adapteris nusisuka jis ant sriegio ir galesi det ka reik:
http://www.vasare.lt/preke/galine-ivore-diskiniams-stabdziams.1438/
Dekui :) tikiuosi problema isspresiu :) beliks tik rata suspicuoti :D niekada to nedares bet apsikankinus manau – iseis :)