Kaip pristatyti elektromobilį?
|Šiandien Kaune įvyko Lietuvos Elektromobilių Asociacijos posėdis. Diskutavome įvairiais klausimais, vienas jų – visuomenės švietimas. Problema tame, kad visuomenė visiškai nesigaudo kas tas elektromobilis ir didelė dalis net nežino kad toks dalykas iš vis egzistuoja. Bent jau man šis klausimas pasirodė svarbiausias.
Kame problema?
Šiuo metu elektromobilis žiniasklaidoje yra pristatomas tik kaip pigi ir ekologiška transporto priemonė. Deja tai yra melas. Taip, tikrai melas. Ekologija – ginčytinas klausimas. Neabejotina, kad kur kas ekologiškiau važiuoti elektra nei degalais, klausimas tik kiek (nors ir tvirtinama kad visiškai neteršia gamtos), nes elektrą gaminti galima visokiausiais būdais, nuo saulės iki atomo. Bet visa tai yra lengvai apskaičiuojama, taigi čia šia tema nesiplėsiu, galit paskaityti LEA svetainėje.
Dėl pigumo. Taip, skaičiuojant vieno kilometro kainą, elektromobiliu važiuoti yra kur kas pigiau (bet arti to ką teoriškai galima būtų gauti su ekonomišku dyzeliu, pilant kontrabandinį kurą (pasak kai kurių delfi komentatorių-ekspertų)). Bet skaičiuojant amortizaciją, kažin ar paprastam baltam žmogui, per dieną nuvažiuojančiam ~20 km, jis kada nors atsipirks. Nuolat dirbantis komercinis transportas jau yra kita kalba, bet vėlgi rezultate gali tas ant to išeiti (įvertinant akumuliatoriaus amortizaciją).
Perfrazuojant: žiniasklaida pučia miglą į akis, elektromobilis tikrai nėra pigiau. Tai kodėl tuomet reikėtų jį rinktis?
Pradėkime nuo pavyzdžių. Aš prieš keletą metų susidomėjau elektriniais dviračiais. Iš pradžių į tai žiūrėjau labai skeptiškai… Bet visos abejonės išgaravo kai pirmą kartą pasukau akceleratoriaus rankenėlę. Mano pirmasis e-dviratis tikrai nebuvo tobulas, trūko galios (500W). Bet “užsikabliavau”. Po to sekė antrasis e-dviratis, dabar dirbu prie motorolerio… Ne už ilgo gal ir elektromobiliu važinėsiu. Bandau pasakyti, kad kartą pabandęs nebegaliu sustoti. Ir tai galioja ne man vienam – daugybė elektrinius dviračius ar elektromobilius išbandžiusių žmonių kardinaliai pakeitė savo nuomonę. Negirdėjau nė vieno atvejo kad pabandęs žmogus nusiviltų. Kažkas viduje tarsi “persijungia” (na gal išskyrus tuos atvejus kai buvo lyginami 10 kartų galia prasilenkiantys modeliai).
Nemoku šio jausmo išreikšti žodžiais, bet pabandysiu. Viskas susideda iš smulkmenų: nebelieka tepaluotų detalių, nebereikia sukti galvos apie tepalų keitimą, nebelieka tepalų ir degalų smarvės. O svarbiausia – važiavimas. Jis visiškai kitoks. Elektromobilis yra kur kas dinamiškesnis, nebelieka smaukymosi perjunginėjant pavaras ar minkant sankabą (oi kaip tai nervindavo dviračiu važiuojant bendrame sraute, kai reikėdavo atleidinėti akceleratorių, nes priekyje važiuojantis automobilis keičia pavarą…). Elektromobilis kur kas sparčiau “rauna iš vietos” – nereikia laukti kol variklio apsukos pasieks darbines. Man didžiausią įspūdį padarė važiavimas Mindaugo elektromobiliu “3E”. Važiavome miestu, vėlai vakare, buvo tamsu. Taigi matomumas per veidrodėlius gan ribotas. Didelį įspūdį paliko tai, kad važiuojant elektromobilio visiškai nesigirdi, tačiau puikiai girdisi aplinkiniai eismo dalyviai (varikliai ir padangos). Nežinau kaip yra pripažinta oficialiai, bet manau kad žmogaus klausa yra bene pats jautriausias jutiklis. Kiek kartų jums buvo situacija, kai persirikiuojant nepastebėjote “akloje” zonoje (prie galinio automobilio kampo, kai nesimato per nei vieną veidrodėlį) esančio kito eismo dalyvio? Važiuojant elektromobiliu net neapsižvalgęs jį girdi. O dar paspaudus akceleratorių taip “elegantiškai” (be jokio garso) prispaudžia prie sėdynės… Pirmą sekundę net nesupratau kas vyksta, atrodė lyg “netraukia” (nėra padidėjusio variklio triukšmo), bet tuojau pat pajutau trauką. Bet labiausiai įstrigęs patyrimas: tą vakarą buvo ne tik tamsu, bet ir šalta; atsisėdus už vairo ir pasukus raktelį nereikėjo sėdėti ir trinti rankas kol užkais variklis – momentaliai pūtė šiltas vėjelis. Viskas susideda iš smulkmenų.
Grįžtant prie LEA klausimo. Posėdžio metu nusprendėme kad reikia kažkaip šviesti visuomenę, paaiškinti, kad elektromobilis gali būti ne tik ekologiškas, bet ir malonus, smagus vairuoti. Žinoma, pats geriausias ir nepakeičiamas būdas – tiesiog duoti “pralėkt”. Bet, deja, kiekvienam norinčiam, o ypač per prievartą – neįkiši, juk ir važiuojančių elektromobilių visoje Lietuvoje yra vos keli. Manau tai turėtų būti kažkokios socialinės reklamos, kaip kad buvo daroma su rūkaliais – “rūkymas žudo”. Ir, atkreipkit dėmesį, visuomenės požiūris į rūkymą stipriai pasikeitė. Jei anksčiau nerūkantieji buvo “lėvakai”, dabar jie gali pasigirti kad nerūko, o rūkaliai pripažįsta, kad turi problemą. Lašas po lašo… Manau taip pat reikėtų formuoti visuomenę ir elektromobilių klausimu. Tik ką toje socialinėje reklamoje skelbti? Kaip tai pateikti? Kaip žmogui perduoti tai, ką gauni pavažiavęs?
Komentarų, nuomonių ir pasiūlymų, kaip visuomet, laukiu komentaruose.
Manyčiau, neteisingas požiūris. Tai, kad automobilis lengvesnis, niekaip neįtakoja jo “nukentėjimo” laipsnio. Na nebent atšokęs kliudysi dar kažką ir nubrauksi durelių dažus. Automobilio nukentėjimas avarijos metu priklauso nuo jo konstrukcijos. Manau esi matęs filmuką, kur smartas dideliu greičiu tėškiamas į betoninį bloką. Taip, jis atšoko. Bet… Durelės ne tik atsidarė, bet ir užsidarė normaliai. Ir ne šiaip normaliai, o net su “teisingu” garsu. Taipogi kolegos draugui smartas buvo įvažiavęs į šoną – chana, mašiną teko paleist ant metalo. O smartas buvo sutvarkytas.
Lietuviai serga kažkokiu nepilnavertiškumo kompleksu: kiekvienam būtinai reikia didelės mašinos. Ir tamposi dvi tonas metalo iš paskos, kad nuvykti į darbą ar parduotuvę. Vertėtų susimastyti: ar tikrai tos dvi tonos tau yra būtinos? Žmonės sėkmingai (ir, beje, kur kas greičiau) nuvyksta su 12 kg sveriančiu dviračiu. Negi nesinorėtų kažkokio tarpinio varianto tarp dviračio ir automobilio? Tarkime: nereikia minti, stogas virš galvos, gali palikti gatvėje. Tarkime, kad ir toks Tango:
http://16copenhagen.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/tango_electric_car_1.jpg
Taip, jo dizainas yra baisus, bet mielai tokiu važinėčiau. Ir ate parkavimosi problemoms…
Kuo mazesne masina (kaip tavo foto) tuo maziau ji turi deformaciniu saugumo zonu (ar visai neturi), taigi per avarija kencia vairuotojas. http://www.youtube.com/watch?v=l1Li_XyEnjk
Siaip manau, kad tokie ultra lengvi aparatai turetu vazineti atskirom trasom, kaip dviraciu takai ir pan, tarp automobiliu nelabai saugu su tokiais.
Elektromobilio svoris gali buti mazesnis, bet ne saugumo saskaita.
Aš vis tik nesuprantu iš kur yra šitokia baimė pas (Lietuvos) žmones. Kiekvienas gatvėje nori jaustis kuo didesnis ir stipresnis. Tai gal dėl to lietuviai ir nevažinėja dviračiais ar motoroleriais? Nes bijo kad sutraiškys? Ar dėl to kad nelygis gatvėje būt “mažam”? O kaip tada pėsčiajam jaustis?
Aš motorolerio niekada neiškeisiu į mašiną: man geriau jau nemokamas parkavimas visur kur tik užsigeisiu, važiavimas per kamščius kaip ir bet kuriuo kitu metu, ekonomija, greitis… Nei kad kažkoks virtualus saugumo jausmas.
O jei jau žmonės bijo, tai gal reikia pradėti nuo savęs? Ne visi važinėja taip, kad traiško visus mažesnius kelyje. Aš daugybę metų gatvėmis važinėju dviračiu ir dar nei karto nebuvo jokio įvykio, nors ir vaikystėje esu pridaręs daug nesąmonių.
Nu sita man tai karoce zymiai geriau pilti i savo opel omega dujas ir vaziuoti i darba 8 kilus.Vietos dafiga nors man jos nebutinai nes boba mano su mikruske varo i darba.Sita ka jus cia fignia kalbat apie kazkokius tai čainykus ant 3 ratu?Ne nu su tokiu isvaryciau i trasa tai chebrike neprimtu prie stalo tektu jau tada bambali ciulpt vienam karoce.Taigi koks lygis vaziuot su kokiu ten plastikiniu maksimos karuciu ėėė..?Tacka turi buti didele jei kada pacanu su ziurkikem pasisodint ar ka.Isvis nei remontuot toki nuvarysi pas broniu i garaza nei as toj alektroj nusimanau.Kai nuvarau i kaima su savo limuzinu tai pavydi svogeris man nes jis ubagas tai turi ford fiesta nu tokia bobiska kratosi jis per duobes sliauzdamas.Jau vien todel man negaila pilt tu duju bet vaziuot kaip vyrui.
@Tadas
Tadai, net mano draugai, kurie “alektroj” nenusimano, važinėja “simiorais”, Omegom, A6 ir kitokiais automobiliais, pila dujas, benzina ir dyzelina, nesugebėtų taip nuoširdžiai pasakyti kaip tu. Nors jiems ir vienodai ta elektra, nors ir “žiurkikių pas juos bybiu neversi”, bet jie bent jau savo kalbą stengiasi “prilaikyti” ten, kur “nichuja” nesupranta.
Šarūnai, juk supranti, kad čia tu klysti. Tai, kad Smart’as liko sveikesnis nei kita mašina, tai dar neprideda pliuso saugumui, nes mašina avarijos metu deformuotis privalo, taip sugerdama smūgi ir sumažindama perkrovas. Smart’as, kaip ir kitos mažų gabaritu mašinos, tam vietos turi labai mažai, todėl keleiviui tenkančios perkrovos didesnes nei didesnes mašinos atveju. Dargi, mažas Smart’o svoris lemia tai, kad jis atšoka nuo kitos auto, kas lemia dar didesnes perkrovas. O štai radau ir neblogą PDFą tuo klausimu: http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr4404.pdf
Bet aš už alternatyvų transportą. Kažką juk keisti reikia. O elektrinis motoroleris bene geriausias pirmas žingsnis.
@Tomas
Taip, sutinku su tavim, tačiau nemanau kad tas saugumo skirtumas yra ant tiek didelis kad būtų verta vykstant į darbą su savim tempti dar ir toną ar, blogiau, dvi tonas metalo laužo.
Cia, Sarunai, tu ir vel neteisus. Kiekvienam savo saugumas yra pats svarbiausiais. Jei tos dvi tonos tau rytoj vaziuojant i darba isgelbes gyvybe – tai tu tas tonas ir tempsies i darba arba sedesi namie.
Cia manau ne apie sauguma reiketu kalbeti, antraip mes visi kitokiu masinu kaip dideli SUV’ai nepirktume noredami pasivazineti mieste.
As, irgi, kai atsyla dviraciu varineju i darba keliu tarp prasvilpianciu golfu, mersu ir kt. gonsciku – bet kazkaip jauciuosi saugiai. Ir, manau, su lengva EV butu neblogiau. Cia vidinio nusistatymo reikalas – jei bijai – tai geriau is namu visai neik: dar kokia plyta uzkris…
Tas saugumas butu didesnis jei tie mazi 3 ratu lengvi auto butu ne vienetai o dauguma.Pasizurekit i Indija Vietnama Kinija.Ten pilnos gatves motoroleriu ir visokiu triraciu benzininiu.Jie ten visai gerai jauciasi tarp automobiliu arba gal teisingiau butu sakyti automobiliai tarp motoroleriu visokiu.O pas mus padetis kiek kitokia.Aisku klimatas lemia daug ka.
O as bijau su dviraciu i darba vaziuot, ir nevaziuoju, tempiuosi dvi tonas… Saugumas svarbiausia.
Į mišką turbūt irgi neini.
Baikit cia saugumas svarbiausiai..”Safety first” prisiklause is amerikonu.Toks ir saugumas kai plosis koks dzipas i sona baigsis visi saugumai liksi blynu kur besedetum ar skarbonkej ar limuzine.Aisku kokiu motoroleriu ar dviraciu vazineti nera saugu bet kad bet kokioj auto saugu tai cia kvailas isitikinimas ir tiek.Paklauskit statistinio lietuvio perkancio is turgaus auto ar jis teiraujasi perekupo apie sauguma apie pagalves?Faktiskai visi zino kad ten senos vokiecio kojines su trusikais uzsiutos ir jokiu pagalviu 80% auto nebeturi o airbag lempike nedega nes trumpiklis uzmestas arba dar geriau isvis lempute isukta.Kol benzas su dyzeliu toks pigus niekam neidomu toks transportas iskyrus keleta entuziastu ir viskas tuo pasakyta.
Kiekvienam gyvam padarui saugumas yra svarbiausia. Bet tai nereiskia, kad sauguma apsprendzia vien transporto priemones mase. Yra tukstanciai kuriamu ir jau sukurtu smugius absorbuojanciu medziagu, konstrukciju ir elektronikos sprendimu numatyti smugi pries jam ivykstant bei ji nukreipti kita linkme ar sumazinti. Viskas tobuleja, isskyrus kai kuriu zmoniu poziuri. Jei yra problema ar pavojus, tai turi buti ieskomi atitinkami sprendimai tai problemai spresti. Toks yra mokslininku ir inzinieriu darbas. Jie ji dirba ir pakankamai sekmingai. Darbo nedirba svietimo sistema, kuri turetu zmogui logiskai irodyti vienu ar kitu pasirinkimu privalumus ir trukumus. O dabar gyvenam bobuciu ir kaimynu pletku pagrindu. Jei 3 kaimynai ir svogeris pasakys kad mersas yra geriau uz elektrini velomobili, tu pirksi mersa.
Šarūnai, čia nėk ko šaipytis – mano brolis du savaites pragulėjo ligoninėj kai jį dviračiu važiuojantį partrenkė fura… iki šiol krūvą varžtų nešiojasi. O tas net nepamatė… Kitų draugų turiu, kurie nukentėjo gatvėj su dviračiu. Gal tai išimtys, yra ir laimingų, aš nežinau.
Keistas toks elektroautomobilių promoutintoju nusistatymas pries saugumą. “Amerikonų išmislas”, “nesamonė”… aš esu ne kartą pakliuvęs į avariją su automobiliu (kažkodėl vis užkliūnu moteriškėms, vis sugalvoja mane taranuoti :) ir patyriau ką reiškia saugus automobilis, oro pagalvės, todėl man visai nejuokingas šis požiūris, ir kai perku automobilį, tai vienas vienas esminių mano kriterijų.
Gerai, Tadai, aš nesu statistinis lietuvis, kuris žiūri tik į kainą, na dar kad Audi būtų, daugiau niekas nerūpi, bet kaip as tikrai yra daug. Kolegos atvejis išvis klasikinis – prieš porą žiemų važiuojant apšalusiu tiltu nesustabdė ir pliekė į kažkokios mašinos galą, smūgis buvo stiprus, nes beveik nestabdė, bet baigėsi gerai. Kai išlipo pažiūrėti kas darosi, o žmona su vaiku liko automobilyje, kitas BMW irgi beveik nestabdydamas (užmiestis visgi) trenkėsi į galą…. dabar drąsiai galiu rekomenduot Peugeot 406 :)
Kontrargumentų visada yra, kad ir tai kad pats esu susilaužęs du kojos kaulus tiesiog eidamas keliu :) , bet ignoravimas tikrai ne būdas… Kiti rožančiu pasikabina, ar pasagą, sako padeda.
Šarūnai, kai turėsi sūnu ar dukrą, tikrai kitaip žiūrėsi į visa tai.
Kaip jau sakiau, tai visiškai skirtingi dalykai. Jei žiūrėti vien saugumo, visokius dviračius ir motociklus galima iškart nurašyt ir važinėti tik šarvuotais lexusais. Bet jei pats važinėji dviračiu, turi puikiai suprasti kad lexusas nėra išeitis. Jei jau dalyvauji eisme su visais kitais dalyviais, kad ir ką bevairuotum ar iš vis pėsčias būtum, tavo saugumas – tavo atsakomybė.
Žinoma, visos šeimos su vaikais nesusisodinsi ant dviračio. Bet kur elektromobilis ir yra tos problemos sprendimas, kai visi apsišarvavę važinėja po vieną. Pažiūrėkim ryte kas darosi gatvėse – didžiausi kamščiai, ir visi (didžioji dauguma) sėdi po vieną. Tokiu atveju jau geriau minti dviratį, nei stovėti su visa banda ir uostyti pečiuko traukiamus dūmus.
Primeskim kad žmonės ima važinėti kokiais nors mažais automobiliukais, kad ir Tango – toje pačioje gatvėje tilptų dvigubai daugiau žmonių. Dvigubai – jau gan didelis pasiekimas. Ir visiems tik į naudą.
Visų pirma, niekam nepatariu dviračiu lankstyti eismo juostom. Dėl labai didelio greičio skirtumo dviratininkai labai trukdo eismui. T.p. vairuojant mašina galima tiesiog nepastebėti dviratininko persirikiuojant/darant posūkį. Motorolerį nors išgirsti galima… Žodžių keliai – automobiliams, šaligatviai – dviračiams.
Dėl mašinų pasakysiu štai ką. Pats vairuoju 4,8m ilgio automobilį. Kodėl? Nes toks automobilis universalesnis. Nes saugesnis (t.p. stabiliau važiuoja didesniais greičiais). Nes tokį daugiau gerbia kiti eismo dalyviai. Ir galiausiai, nes mėgstu didelės mašinas :) … Aš asmeniškai visai nieko prieš automobiliukus a-lia Smart arba VW Lupo. Taigi, kaip antrą automobilį tokį turėt visai būtų neblogai. Nors ir elektrinį – kodėl ne?… Bet jei koks psihas visu greičiu trenks man į galą? Ar daug turėsiu šansu?
Va čia tai būtų puiku. Ir tikiuosi, kad elektromobiliai tai ir vers daryti. Nes dabar paimkit bet koki naują modelį, bet kurio gamintojo, naujas variantas būtinai bus didesnis nei preitas. Niekaip to nesuprantu. O dabar dar gatvės auto tampa kažkokiais visureigio-gyvenamojo namo mutantais, ir auto žurnalai rėkia: “valio, kaip patogu, kaip erdvu, kaip gražu, kaip prabangu…” Ir tai nuvažiuot nuo taško A iki B…
Tai ir yra tas sužalotas mąstymas, apie kurį čia rašau. Taip neturėtų būti, ir išsivysčiusios kultūros šalyse to nėra. Japonija/Kinija pvz. Čia tik pas mus dydis reiškia kietumą, kompleksai kažkokie.
Ar tikrai geriau? Mindamas dvirati ne tik tuos pacius dumus suuostai, bet visokias kietasias daleles.
As dar karta pasikartosiu.Jei dauguma paliks savo parketinius dzipus ar didesnius sedanus tolimesnems kelionems ir kas ryta i darba vazines mazais smart tipo elektromobiliais viskas bus grazu.Siandienai manau ir smarta vairuojantys jauciasi nelabai drasiai pradzioj pirmom dienom.Gi niekas jum neleis vazinet su kartingais elektriniais po miesta vistiek bus standartiniai saugumo reikalavimai ispildyti nesvarbu kad tas vabaliukas svers 600kg.