Ličio celių pasirinkimas
|Kad jau nusprendžiau konstruoti sudedamą dviratuką, ieškausi jam tinkamų celių, nes nuo to priklausys rėmo konstrukcija. Dėl mažo tūrio, priimtiniausiai atrodo 18650 korpuso (18×65 mm cilindrai) ličio celės. Labiausiai tokio korpuso celės išpopuliarėjo dėl nešiojamųjų kompiuterių, kuriuose yra naudojamos masiškai. Na o paskutiniu metu, tokias celes naudoja net ir rimtų elektromobilių gamintojai, tokie kaip Tesla. Greičiausiai dėl to, kad tiesiog nėra nieko geriau.
Šiek tiek pasidomėjus paaiškėjo šie pagrindiniai rinkos žaidėjai: Panasonic (nupirko SANYO), Samsung, LG. Visokių ten kiniškų stebuklų, tokių kaip TrustFire (!!), neminiu. Jei ką svarbaus praleidau, rašykit komentaruose. Samsung yra paplitusios pigiuose nešiojamuose kompiuteriuose ir yra prastesnės kokybės nei Panasonic (kažkada matavau senas celes – varža bent 2x didesnė), tai jas iškart atmetu. Apie LG daug nežinau, reiks pasidomėt. Bet kažko ypatingo nesitikiu.
Peržvelgus šių Panasonic celių charakteristikas pasimatė, kad jų gan didelė vidinė varža (~70mΩ), taigi didelių srovių saugiai atiduoti negali. Aš galvoju daryti gan didelės ridos transporto priemonę, taigi ilgalaikė iškrovimo srovė neturėtų viršyti 1.5C ir tokios celės turėtų tikti.
Išsiuntinėjau užklausas visiems alibabos pardavėjams ir jau gavau kelis atsakymus dėl kiekių ir kainos. Modeliai ir kainos (1@100 vnt):
- Panasonic NCR18650 – 24 RMB
- Panasonic NCR18650A – 27 RMB
- Panasonic NCR18650B – 33 RMB
- Panasonic NCR18650PD – 28.5 RMB
RMB yra kiniškas pinigas, mums žinomas kaip CNY. 1 USD = 6.2 CNY; 1 LTL = 2.34 CNY.
Apibendrinta charakteristikų ir kainų suvestinė:
Žalios vertės yra įvestos iš gamintojų dokumentacijos. Raudonos – išvestinės. Įdomumo dėlei pridėjau ir jau bankrutavusios A123 bei, vardan absurdo, švino akumuliatorių (pastarojo skaičiai gali būti šiek tiek netikslūs, nes nesivarginau gilintis).
Trumpai apžvelgiant, celės NCR18650/A/B turi beveik vienodą vidinę varžą (61-70mΩ) ir skirtingas talpas. Tai galima manyti kad tiesiog naujesnis modelis daugiau talpos turi. Dar galima pastebėti kad NCR18650B ne taip stipriai kenčia nuo žemos temperatūros. Būtų logiška rinktis talpiausią modelį, tik, deja, kaina yra ne visai proporcinga: 407, 426 ir 480 USD už 1kWh akumuliatorių.
Dar yra modelis NCR18650PD, kuris turi dvigubai mažesnę vidinę varžą, taigi tinka dvigubai didesnėms srovėms. Deja talpa yra gan maža, taip pat prastoki reikalai su žemomis temperatūromis. Dar vienas įdomus dalykas – nuo iškrovimo srovės priklausanti talpa (Peukerto dėsnis). Šis dėsnis sako, kad akumuliatoriaus talpa mažėja didėjant srovei. Kai kurios celės tokio efekto beveik neturi (pvz., A123), bet šioms, itin talpioms ličio jonų celėms, dėsnis yra gan pastebimas. Talpa taipogi priklauso ir nuo temperatūros:
Čia matom, kad žemose temperatūrose prarandama gan daug talpos. Iš dalies taip nutinka dėl itin padidėjusios vidinės varžos (žemesnės temperatūros grafiką pakėlus aukščiau, jis gražiai dengia kitą), bet taip pat pastebimas ir Peukerto dėsnio sustiprėjimas. Šitame paveikslėlyje(viršuje) matome kaip stipriai krenta įtampa esant žemai temperatūrai ir gan greitai užkyla iškrovimo metu. Taip vyksta dėl to, kad celė įšyla ir sumažėja jos vidinė varža. Manau galima būtų net gan tiksliai nustatyti kokia varža yra prie -10 ir -20°C – 0.14Ω ir 0.36Ω atitinkamai, t.y. padidėja daugiau nei 5 kartus(!!!).
Na o tai turint mintyje ir pažiūrėjus į šį grafiką (apačioje), tampa aišku, kodėl celė NCR18650PD yra jautresnė žemai temperatūrai nei, pvz., NCR18650B:
Gerai matosi kaip iš pradžių, didinant srovę, gan aiškiai matosi Peukerto dėsnio nulemtas talpos sumažėjimas, tačiau toliau keliant srovę, talpa vėl ima didėti. Greičiausiai taip nutinka dėl įkaistančios celės, na o aukštesnėje temperatūroje talpa didėja. Esu tokį efektą pastebėjęs ir su A123 celėmis, kurių srovę didinant, talpa taip niekuomet ir nepamažėja, o tik padidėja.
Aukščiau pateiktoje lentelėje yra paskaičiuotas ir 1kWh akumuliatoriaus tūris bei svoris. Jei ne tinkamumas žemai temperatūrai, turbūt aukso viduriukas (atsižvelgiant į kainą) būtų celė NCR18650A.
Beje, palyginimui pridėjau “pouch” tipo A123 20Ah celę. Kaina $25 už celę yra iš pilkosios rinkos, tai čia sunku lyginti. Bet pažiūrėkim į kitus skaičius: tūris daugiau nei dvigubai didesnis, svoris irgi beveik du kartus viršija šių, rodos, blogai užpildančių plotą, cilindrinių celių.
Kaip pajuokos objektą pridėjau ir švino akumuliatorių. 1kWh (realios, prie 1C apkrovos) kaina beveik ta pati kaip ir kitų celių. Tūris ir svoris “lenkia” 20 kartų. Ilgaamžiškumas irgi, neabejoju, bent kelis kartus.
Manau su švinu viskas aišku, na o su cilindrinėm dar reiks pagalvoti. :) Beje, šios cilindrinės kai kurių gamintojų yra daromos su integruota apsaugos schema (celė pailgėja 2mm), kuri atjungia celę viršijus leistiną srovę ar užėjus už saugios įtampos ribų. Kainuoja kiek daugiau, bet maketavimo stadijoje turėtų atsipirkti.
Kiek teko girdėt iš Teslos inžinierių komentarų, jie naudoja jas dėl elementaraus dalyko. Pirmas jų kozeris, kad visos naujos technologijos pradžiai eina į 18650 celes. Antra, kad šis formatas yra plačiausiai paplitęs, daugiausiai fabrikų. Trečia išplaukia iš antro – jos pigiausios :)
Bet verta paminėt, kad tos Panasonic celės nedaug ciklų atlaiko (bent jau tos, kurios skelbiasi savo duotuose datasheet’uose), po 300 ciklų jau praranda apie 30% kas tikrai yra gan daug.
P.S. Kaip atrodė/atrodo e-bike V4?
Kiek įskaičiau, tai po 500 ciklų lieka apie 80%. Be to, čia 100% DOD, t.y. kiekvieną kartą pilnai iškraunant. Kadangi statistiškai aš iškraudinėsiu apie 50% DOD, tai ciklų skaičių galim dauginti iš 4-5… Pilnai pakanka :) Šiaip skaičiuoju kad man to pako reikės ne ilgiau kaip 2-3 metams, nes vėliau vis tiek norėsiu kažko naujo. Galų gale, tokios celės morališkai pasens, nes atsiras geresnių. :)
Daug jaų tų ebike prisikaupė… Paredagavau – v4 buvo motoroleris.
Karoli, kaina tai dar-dar, sakyčiau gal net kiek didesnė nei alternatyvų (gal tiesiog dar neišsimušiau normalios). Bet vienas svarbiausių teslai parametrų buvo nuvažiuojamų kilometrų skaičiukas tech. pase. O daug kilometrų su sunkiomis/didelėmis celėmis išspausti yra labai sunku :)
Sarunai tau geriau zinot bet ivertink dar viena “tamsiaja puse” tai butu lygiagretus jungimas ir pasekmes nusprogus bent vienai is manau tavo atveju 4-6 jungtu celiu.Jei taip vienas blokas dar nieko bet jei prades nusproginet daugiau va tada kaina visai pasirodys nieko gero.Kas del teslos jei neklystu jie LG celes naudoja po to kai A123 pasitrauke.
Beje taip ir neisdavei kurias pats rinktumeis is to sarasiuko :)
Nuo pasekmių vienai nusprogus turėtų apsaugoti saugikliai ant kiekvienos celės. Gan gudriai padarė tesla (model S akumuliatoriaus nutorauka): http://i.imgur.com/b01AjAG.jpg
Tas siūlas veikia kaip saugiklis… Manau taip ir aš darysiu, tik ne siūlą dėsiu.
Iš kur informacija apie LG? Kažkodėl įtariau kad jie su Samsung dirba, nes teslos patente matosi ventiliai, randami ant naujų Samsung celių.
Kurias rinksiuos neišdaviau, nes dar pats nežinau :) Gerai būtų auti semplų po porą vienetų ir numarinti…
EDIT:
pasigūglinau LG celių: http://lygte-info.dk/review/batteries2012/LG%2018650%20D1%203000mAh%20%28Pink%29%20UK.html
Atrodo geriau nei Panasonic. Paklausinėsiu kitaicų apie kainas :)
Radau informaciją dėl teslos ir Panasonic panašumų.
Taip atrodo Panasonic NCR18650PD celė:
http://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=101722
Taip atrodo teslos patentas:
http://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=101723
Tesla model S akumuliatoriaus vidus:
http://evseupgrade.com/pic/?tesla-batt-module4
http://evseupgrade.com/pic/?tesla-batt-module3
Kaista, kad A123 20Ah 1kWh kaina gaunasi pigesnė. O kaip dėl 18650 celių pagamintu LiFePO4 pagrindu bei iprastinių Li-ion celių skirtų elektriniams įrankiams? Talpos per pus mažesnės bet srovės atidiuoti gali daugiau..
LiFePO4 pagrinde tuo ir išsiskiria, kad maža jų talpa. Yra jų ir cilindrinių, bet talpa bus maža. Pvz., A123 18650 celė tėra 1.1Ah, t.y. tris kartus mažiau… Dar plius įtampa mažesnė, tai Wh gaunasi kokius 4 kartus mažiau.
O kai į tą pačią vietą gali sukišti talpesnį paką, kad ir 2x, tai automatiškai reikia 2x mažesnio C reitingo…
Vienintelė rimta bėda su ličio jonais – mažas ciklų skaičius. Bet kadangi vis tiek pastoviai perdarinėju, tai nebus liūdna po 3 metų išmest.
Dear Manager,
This is Darin from Keyes New Energy Technology Co., Ltd.
Keyes is engaged in R&D, manufacturing Li-ion batteries and assembling Li-ion battery pack.
And also we can offer genuine A grade brand cells, such as Panasonic, Samsung, Sony, LG, Sanyo and so on. Here is the picture for your reference:
Any questions, please feel free to let me know.
I’d like to hear from you soon.
Thanks and best regards.
Darin