Kompiuterio akumuliatoriaus kalibravimas, 3 dalis
|Taigi taigi, praėjo jau du metai ir mano DELL XT2 akumuliatorius visai atidavė galus (jam dabar 3 metai). Apie akumuliatoriaus kalibravimą jau rašiau:
Kompiuterio akumuliatoriaus kalibravimas
Kompiuterio akumuliatoriaus kalibravimas, 2 dalis
Iš antros dalies komentarų mačiau, kad aprašyta kalibravimo procedūra veikia ne visiems. Panašu kad jau žinau kodėl.
Grįžtam prie DELL XT2. Po trijų metų naudojimo, reali celių talpa sumažėjo bene 2.5 karto, taigi, iš akumuliatoriaus BMS gaunamoje statistikoje mačiau “battery wear level: 40%”. Ir kaskart užsikrovus OS išmesdavo lentelę su pranešimu “Tavo baterija dar gali krautis, bet jau nebedaug liko”. Na ir, žinoma, rekomendacija įsigyti naują bateriją už $139.99. Įdomumo dėlei pažiūrėjau ebay – galima nusipirkti “NEW GENUINE DELL …” už 60£ (250 Lt). Deja man jau yra ne kartą tekę iš ebay pirkti taip užvadintas baterijas ir visos jos buvo leisgyvės (matyt gulėjusios kelis metus sandėly).
DELL XT2 – planšetinis kompiuteris, taigi yra gan mažas. Jau senokas ir gremėzdiškas, bet per plonas, kad į jį galima būtų buvę sudėti standartines 18650 celes (18mm diametro). Čia esančios celės 103450 (10mm aukščio), SANYO, 1.88 Ah.
Šiek tiek pabendravau su kitaicais alibaboje (keeppower) ir užsisakiau vos didesnės talpos (2Ah) Samsung ICP103450S celes po $4, viso 6 vnt. Tai apie 65Lt kainavo. Didelis darbas buvo išardyti akumuliatorių, kadangi jis, kaip ir dauguma, suklijuotas taip, kad išrinkti nesulaužant yra didelis iššūkis. Ardžiau ne per siūlę, o tiesiog aštriu peiliu išpjoviau langelius ties įleidimais lipdukams, taigi nėra prarandamas struktūrinis standumas ir, juos atgal įklijavus, nelabai matysis kad buvo taip vandalizuotas.
Nuotraukoje jau su naujom celėm. Kadangi neardžiau viso korpuso, neturėjau gero priėjimo. Tai ir celės gavosi sudėtos šiek tiek kreivai – buvo labai sudėtinga gražiai nuplėšti senų celių virinimo taškus ir po to prikabinti naujas, neišlupant visko iš korpuso.
Įdėjau atgal laptopan. Veikia… Aišku BMS pokyčio net nepastebėjo ir rašo visas senas vertes, t.y. state of charge 100% ir wear level 40%. Laikas kalibravimui… Kaip jau rašiau antroje dalyje, anksčiau tas pats akumuliatorius iš 30Wh (wear level 71%) į realų 40Wh atsistatė vos po dviejų pilnų įkrovimo-iškrovimo ciklų. Deja, dabar vienas ciklas pridėjo vos po 2-4Wh prie esamų 18Wh. Prireikė bemaž 8 pilnų ciklų kol BMS pagaliau pripažino realybę atspindinčius skaičius:
Čia matomas “Battery Wear Level” buvo po prieš paskutinio ciklo. Dar po vieno ciklo jau rodo 100%, t.y. baterija yra “kaip nauja”. Deja reali talpa yra dar šiek tiek didesnė nei gamykline 42Wh (nes sudėtos didesnės talpos celės), tačiau BMS kategoriškai atsisako pripažinti daugiau, nei gamintojas jam leido. :)
Dabar mano kompiuteris laiko 3.5-4 valandas. Kadangi talpos yra dar daugiau nei rodo, automatinį Hibernate palikau išjungtą, kas man duoda dar apie pusvalandį papildomo darbo.
Dabar trupinėlis mano išminties… SOC (state of charge) ir SOH (state of health) išraiška procentais atrodo labai paprastai ir daugelis nesusimąstome kiek proto ir matematikos slypi už to paprasčiausio procentėlio, rodomo kompiuterio ar telefono (ar net elektromobilio) ekrane. Tačiau akivaizdu, kad BMS seka viso naudojimo intervalo statistiką, kurioje guli įtampos, srovės, temperatūros, ciklų skaičius, ciklų gylis ir dar velnias žino kas. Pvz., mano telefoną (Sony Xperia Go (IP67)) palaikius rankoje, akumuliatoriaus talpa staiga “padidėja” pora procentų. Atrodytų nesąmonė, tačiau: sušyla akumuliatorius, šiek tiek padidėja jo įtampa ir sumažėja vidinė varža, taigi jis gali atiduoti daugiau Wh, nei būdamas šaltesnis. Ir BMS visą tai gan tiksliai įvertina. Su laptopais irgi ta pati situacija (nors ir procentas nekyla, bet ilgiau stovi nemažėdamas).
Atsakant į antros dalies komentarus dėl nepavykusios kalibracijos: akivaizdu, kad, kuo senesnis akumuliatorius, tuo konservatyviau BMS vertina akumuliatoriaus talpą, taigi reikia daugiau ciklų įtakai padaryti. Žinoma reikia neužmiršti, kad kalibravimo procedūra padės tik tuo atveju, jei BMS celių talpą vertina pesimistiškiau, nei yra iš tikrųjų.
P.S. mano kompiuteryje yra SSD diskas, taigi nebaisu jį cikluoti iki kol akumuliatoriaus BMS fiziškai atjungs maitinimą. Jei jūsų kompiuteryje yra mechaninis HDD, kalibravimo procedūrą geriau darykit jį išėmę, pvz. užkrovus kompiuterį iš CD arba paprasčiausiai įjungti be HDD, įeiti į BIOS ir palikti kol išsikraus.
P.P.S. Geriausias metodas būtų “nunulinti” BMS istoriją, tačiau paskubom neradau kaip paprastuoju būdu tai padaryti. Forumai kalba, kad per SMBUS (naudojant tik programinę įrangą) to padaryti nepavyks ir reikia perprogramuoti patį valdiklį, jį išlituojant… Nelabai patogu. Jei yra žinančių kaip tai daroma, parašykit komentaruose. Ačiū.
Šarūnai, o nekyla minčių imti XT3 ?
Nekyla… Nors žvalgausi ko nors naujesnio ir mobilesnio. Įdomus Sony VAIO Duo 11 modelis, bet niekur nerandu vietoj, kad pačiupinėt… Noriu lengvai besitransformuojančio ir su geru garsu. Kiek DELL teko turėt, visų garsas prastesnis už telefono…
Tiesa, šitas XT2 dar irgi nėra toks beviltiškas: 128GB SSD, 5GB RAM, CPU tik 3 kartus lėtesnis nei Intel i5.
“P.S. mano kompiuteryje yra SSD diskas, taigi nebaisu jį cikluoti iki kol akumuliatoriaus BMS fiziškai atjungs maitinimą.”
Paskaityk linka apacioj ir pasidarys baisu su ssd :) Aisku sugenda po simto ar daugiau maitinimo dingimo, bet sugenda..
http://www.technologijos.lt/n/technologijos/it/S-31539/straipsnis/SSD-diskai-jautrus-elektros-dingimui-ir-negarantuoja-duomenu-saugumo-Video?l=2&p=1
Oi :) kad dalis duomenų gali susigadinti tai normalu, bet fizinio gedimo nesitikėjau… Turėsiu minty.
Kita vertus, ten jiems tik vienas diskas taip užlinko, tai nereikia atmesti atsitiktinumo.
O, man niekaip nesuprantama, kurgi tas krovimo kontroleris randasi? Kaip žinau, kad akumuliatoriai dažniausiai turi tik balansavimo grandinę ir eepromą viduje ant nedidelės PCB prie kurios taip pat ir yra pritvirtinti kontaktai. Bet kur tas kontroleris yra, tai taip ir nepavyko rasti. Kartais jis nebus kokiame SoC’e integruotas mot. plokštėje?
Pati galios elektronika tai, žinoma, motininėje plokštėje yra, prie visų kitų maitinimų. Ta galios elektronika tėra išorinio įkroviklio dalis, kuri geba matyti akumuliatoriaus būklę realiu laiku (priešingai nei pats įkroviklis). O BMS yra akumuliatoriuje. Ten ne šiaip EEPROM, o visas BMS su vidine atmintimi (ir procesoriumi).