E-mopedo donoras
|Pribrendo reikalas elektriniam mopedui. Paklausite kuo neįtiko dviratis? O gi tuo, kad dviratis nesutvertas keliui: nėra normalių veidrodėlių, posūkių signalų, stabdžio signalo, trumpųjų ir ilgųjų šviesų ar netgi normalios kojelės. Pavyzdžiui, mano antrasis e-dviratis su kojele stovi labai nestabiliai, jam būtinai reikia labai lygaus pagrindo, na o stiprus vėjas vis vien lengvai paguldo (taip sugadinau vieną akumuliatoriaus celę). Veidrodėlį uždėjau, bet jis labai mažas, sunku ką nors įžiūrėti. Netgi su stabdžiais kyla problemų – po ilgesnio stabdymo jie perkaista ir labai stipriai sumažėja stabdymo jėga (taip pat pasmirsta). O ir gatvėje vairuotojai į dviratį žiūri kaip į vėjo nešamą polietileninį maišelį, t.y. ne kaip į lygiavertį eismo dalyvį: iš kiemo išsukdamas automobilis niekada nepraleis keliu važiuojančio dviračio, kad ir kokiu jis greičiu belėktų, visada reikia įsitempus stebėti kad tik niekas neiššoktų. Aišku dar viena problema – gana nepatogi sėdėsena, taip pat problemos važiuojant šlapiu keliu: visas purvas ant kojų, kad ir kiek purvasaugių beužsidėtum. Žodžiu sprendimas tik vienas.
Iš pradžių labai norėjosi mopedo Piaggio Vespa, nes man jis atrodo labai formalus, nebūtų gėda ir kur į susitikimą atvažiuoti, nes neatrodyčiau kaip penkiolikinis pacanėlis ant “britvos”. Teko matyti ir verslininkus su švarkais važiuojančius su tokiais mopedais. Viskas būtų kaip ir gražu, bet iškyla nemažai problemų:
- Didelis svoris: Vespos “kėbulas” pagamintas iš skardos, taigi bendras svoris yra apie 150 kg;
- Maži, vos 10″ (24,5 cm) dydžio ratai: Lietuvos keliais su tokiu važiuoti būtų gana baisu;
- Maža, vos kelių cm amortizatorių eiga: vėlgi, Lietuvos keliai…
- Skardinis kėbulas tai pat reiškia ir labai lengvą išvaizdos subjaurojimą, pakanka tik vos kur nors brūkštelt ar nugriūt;
- Mažai vietos akumuliatoriams: tektų jiems paaukoti visą bagažinę.
Ilgą laiką rinkausi tinkamiausią mopedą, netgi galvojau apie triratį Piaggio MP3, kuris turi didžiulę “kelioninę” bagažinę ir du priekinius ratus, taigi nebūtų jokių problemų važiuoti dviese. Tik deja jo kaina, švelniai tariant, man neįkandama. Po gan varginančios paieškos atradau Peugeot Jet Force. Šis modelis man patiko tuo, kad turi didesnius ratus (33 cm), gerokai didesnę amortizatorių eigą (9 cm), o svarbiausia – degalų baką priekyje, tarp kojų. Konvertuojant į e-mopedą, tas bakas, žinoma, nebereikalingas, taigi lieka gana daug vietos akumuliatoriams. Reikalą truputėlį apsunkina tarp variklio ir bako įmontuotas galinis amortizatorius, bet tai vis tiek kur kas geriau nei nieko. Bako talpa 8 litrai, o taip pat priekyje dar yra kelių litrų aušinimo skysčio bakelis bei radiatorius (variklis aušinamas skysčiu), taigi atsilaisvina dar šiek tiek vietos. Kol kas neaišku kiek tiksliai laisvos vietos ten bus, bet panašu, kad bagažinę pavyks išsaugoti ir naudoti pagal paskirtį.
Pirkinys
Kadangi nieko geresnio už minėtą Peugeot modelį neradau, įsigijau šį mopedą:
Tai 2007 m. laidos “Peugeot Jet Force 50”, kurio darbinis tūris 49 cm2, taigi nereikalingas A/A1 kategorijos vairuotojo pažymėjimas. Pirkau tik 3 metų senumo (iš tikro, kai pirkau buvo 2,5 metų senumo), nes jau pasimokiau su antruoju e-dviračiu, kai reikėjo taisyti beveik viską, kas tik galėjo sugesti. Ypatingai bijojau dėl pakabos, nes tai pirmas gendantis mazgas. Prieš mane šiuo mopedu važinėjo nepilnametis, taigi, nors ir spidometras rodo nuvažiuotus tik 3600 km, yra įvairių “jaunatviškų” problemų:
- buvo kelis kartus “paguldytas” ant šono (apibraižymai, kelios skilusios plastmasės);
- stabdyta buvo praktiškai tik galu, taigi viena galinė stabdžių trinkelė plika. Tik viena, nes kitas stabdžių suporto cilindriukas buvo užsikirtęs. To priežastis nelabai aiški, bet tos pusės trinkelė permirkusi stabdžių skystyje. Išplovus suportą ir sudėjus naujas trinkeles abu stumokliukai dirba normaliai, skysčio neleidžia, tai taip ir likau nesupratęs kame problema. Prie stabdžių rankenėlės matosi buvo lįsta, dapylinėta skysčio. Priekiu beveik visiškai nestabdė, stabdžiai kaip nauji…
- kadangi buvęs šeimininkas norėjo, kad mopedas atrodytų “kiečiau”, taigi nulaupiojo galinius purvasaugius, o to rezultatas – karbiuratorius pilnas smėlio;
- šiame mopede naudojamas švininis akumuliatorius, prie kurio alsavimo angos prijungtas guminis vamzdelis išlenda ir užsilenkia po purvasaugiu. Aišku be purvasaugio ji atrodė negražiai, taigi buvo nupjauta, o akumuliatoriuje besitaškanti sieros rūgštis lašėjo tiesiai ant karšto duslintuvo. Beje ir pats akumuliatorius stovėjo rūgšties baloje. Gerai kad Peugeot inžinieriai tai numatė ir visą akumuliatoriaus aplinką pagaminto iš plastmasės;
- kad mopedas atrodytų dar gražesnis, buvo pašalintas iš oro filtro įsiurbimo angos išeinantis ir po mopedo plastmasėmis palendantis vamzdis. Jis ten išvestas, kad į filtrą siurbtų daug maž švarų orą, tačiau pašalinus šį vamzdelį, į filtrą keliavo viskas tiesiai nuo rato;
- dėl prieš tai minėtos priežasties buvo “patobulintas” oro filtras – vietoje originalios membranos (kuri matyt užsikimšo) buvo įkištas porolono gabalas. Porolonas porolonu, bet problema ta, kad jis yra gerokai plonesnis už buvusią filtro membraną ir visas filtras turėjo didelius plyšius aplinkui. Padariau eksperimentą: užvedžiau variklį ir ranka užkimšau oro įsiurbimo vamzdį – jokios reakcijos, apsukos nė trupučio nenukrito. O tai reiškia, kad oras siurbiamas net ne per tą poroloną, o aplinkui, t.y. tiesiai visas smėlis nuo rato lėkė tiesiai į karbiuratorių.
Daugiau rimtesnių problemų nepastebėjau. Na, yra dar kelios smulkmenos, tokios kaip įlenktas duslintuvas prie pat cilindro (matyt sugalvojo ant per didelio borto užvažiuoti), atsisukę veidrodėliai. Dar ramybės neduoda galinis amortizatorius: toks jausmas, kad prastai dirba vožtuvas, t.y. pastebėjau, kad nuėmus svorį mopedo galas per greitai pakyla. Ai, na ir dar reikės pasukioti amortizatoriaus spyruoklės suspaudimą, nes dabar mano svoriui (70 kg) jis gerokai per minkštas (atsisėdus antram žmogui jau remiasi).
Perdarymas
Žinoma, perdarant į elektrinį, labai daug visko teks išimti: švino akumuliatorius, posūkių relės (energijos taupymui lemputes valdysiu lauko tranzistoriais, o ir pačias lemputes gal būt keisiu į LED), visi vamzdeliai, aušinimo skysčio bakelis, aušinimo radiatorius, aušinimo skysčio siurblys, benzino bakas, benzino filtras, tepalo bakas (tai dvitaktis variklis, taigi tepalas yra maišomas su benzinu), tepalo siurblys, oro filtras, duslintuvas, uždegimo ritė, žvakė su cilindru, karbiuratorius, generatorius, starteris, stūmoklis, alkūninis velenas, variatorius su diržu, sankaba… Čia išvardinau dalis ekspromtu, taigi atsiras ir daugiau. Aišku visa tai keliaus į skelbimus – gal bent taip atgausiu dalį išleistų pinigų.
Turbūt pastebėjote, kad paminėjau daug dalių, kurios skaitosi variklio dalimi. Iš tikro netgi variatorius su sankaba taip pat yra variklio dalis, nes čia variklis praktiškai yra visa galinė pakaba, t.y. pati šakė taip pat yra variklis (nuotrauka dešinėje). Netgi variklio serijos numeris yra iškaltas prie pat rato. Deja toks variklis stipriai apsunkina visą konvertavimo reikalą, nes neišeina tiesiog išimti seno vidaus degimo variklio ir įdėti elektros variklį, nes taip pat reikia “išimti” ir visą pakabą. Iš čia keliai yra du:
- gaminti visą naują pakabą;
- bandyti sutalpinti elektros variklį seno vidaus degimo variklio bloke, t.y. vietoje alkūninio veleno.
Kad pagaminti naują pakabą yra gana sudėtinga pritars turbūt visi, na o štai vietoje alkūninio veleno sutalpinti variklį būtų labai gera išeitis. Deja kol kas dar nebuvau išrinkęs ir negaliu tiksliai pasakyti ar jis ten tilps. Jei pagal diametrą tilptų, tektų gaminti kitą vidaus degimo variklio bloko gabalą, kad variklis tilptų ir per ilgį. Šiuo metu ten yra generatorius ir aušinimo skysčio pompa. Dar viena priežastis išsaugoti originalią pakabą – joje esantis 7.1:1 reduktorius, įmontuotas prie pat rato ašies. Dėl šio reduktoriaus, galima ramia sąžine lupti lauk variatorių ir dėti paprastą 1:1 diržinę pavarą, kas užtikrintų maždaug 100 km/h greitį esant optimalioms 10k aps/min variklio apsukoms. Galinė pakaba, t.y. visas variklis pateiktas nuotraukoje dešinėje.
Beje, originalios pakabos praradimas reikštų dideles legalumo problemas: reikėtų pereiti begales “ekspertų” komisijų Lietuvoje ir užsienyje ir gauti saugumo sertifikatus. Taipogi su originalia pakaba dingtų ir variklio numeris, kas ir vėl pridarytų daug problemų. Į originalų variklį įkišus elektros variklį, iš išorės mopedas niekuo neišsiskirtų ir nekliūtų pareigūnų akis. Nors, iš tikro akis gali užkliūti už duslintuvo, kurio nėra, arba dar gali užkliūti akis: važiuoja be garso ir dūmų. Iš tikro popierizmas yra atskira ir labai plati tema, taigi apie tai gal kada kitą kartą.
Šiam kartui apžvalgos pakaks, na o apie tolimesnius darbus dar parašysiu.
Tiesa, perėjimas prie mopedo tikrai nereiškia kad laidoju dviračio idėją – dviratį turėsiu kaip atrakcijos priemonę agresyviam palakstymui, pasivažinėjimui miškais ir kitam laisvalaikiui, o mopedas bus grynai kaip kasdienė transporto priemonė.
P.S. Jei įdomu, galite peržvelgti mopedo remonto instrukcijas:
- Peugeot JetForce Workshop Manual.pdf (bendras);
- 50cc Liquid Cooled Motor Manual.pdf (variklio);
- Peugeot JetForce (injection) Manual.pdf (išsamesnis bendras).
Sveikas,
manau padarei klaidą rinkdamasis mopedą, o jei dar jam įdėsi 15 kW, kaip skelbei, tai visai.
esmė tokia, kad mopedas, pagal KET yra labai apribotas, antra su tokiu mopedu varinėsi tikrai ne tiek kiek leidžiama, tai įsivaizduoji koks galimas greičių skirtumas. aišku geru atveju pasiseks kad policininkas nesupras, bet kitas gali būti ir raštingesnis ir kai premijos prirašys konkrečiai.
prisimenu sprendei dilemą, tai manau geresnis variantas (nors ir brangesnis) būtų buvęs laikyti A kategoriją (ne A1), pirkti lengvą motociklą, o visos techninės problemos būtų tikrai išlikusios tos pačios.
bet laukiu rezultatų, ypač tų “ekspertų”. deja tai manau bus žiauriausia dalis :(
Hm, dabar atkreipei mano dėmesį į šiokią tokią problemą. KET rašo taip:
Mano aparatas tiesiai iš salono įregistruotas kaip mopedas, komplektacija vis dar gamyklinė. Spidometras rodo iki 80 km/h. Tai reikia manyti, kad jo didžiausias konstrukcinis greitis yra 80 km/h? Ir jis tiek važiuoja. Tai dabar klausimas: ar privalau neviršyti 45 km/h ar galiu važiuoti pagal kelio ruože galiojantį greičio limitą?
tai aiškiai parašyta, kad mopedas gali važiuoti ne daugiau kaip 45 km/h. kiek viršysi virš 45 tiek ir turės rašyti premijos.
Kodėl galima važiuot tik 45 km/h grečiu? Aš susavo antra pyrda ištraukiau 120km/h ir nieko . Aišku variklis forsuotas žeminta galva kubatura didinta iki 125cm ir vieno žiedo dar greitintas reduktorius ir uždėtas sportinis glušas. Maksimaliu grečiu dar nebandes..
Vilmantas: KET esi skaitęs? bent vieną punktą :)
Šarūnai, ką su mopedu nusprendei daryti?
Kol kas nieko, stovi garaže, važinėsiu taip kaip yra. Šiuo metu visą savo laisvą laiką skiriu e-dviračiui. O taip pat dabar kraustausi į kitą butą, tai irgi yra ką veikt tampant visą savo chlamą…
Sarunai, keista kad tu stebiesi, kad nusipirkai nenauja aparata, ir buvusi seimininka pastatai i tokia vieta,kad mazdaug jis ta motoroleri lauze. As manau akumuliatoriaus jis pats juk negalejo sugadint, o stabdziu skyscio kodel negalejo “dapylt” ? seip jei tokias problemas, kurias tu cia ivardinai pazymejai kaip “labai baisias”, tai tada nelabai suprantu tavo logikos perkant nenauja daikta.
motoroleriai pagal ket gali vaziuoti 45km/h maks, bet gatveje visi spaudzia 80+, del to galvos nereikia sukt.
Problemas apibūdinau kaip jaunatviškas, o ne “baisias”. Apie akumuliatoriaus gadinimą juk niekas nerašo – jis dirba kaip ir priklauso pagal gamyklinius parametrus.
Skaityk dar kartą.
na bet zmogau, tu ivardinai problema kaip atsisukusius veidrodelius,nuimtus purvasargius. Tai tu dar paziurek, gal ir fityliai ant ratu atsisuko.
isvis keista kad tu stebiesi kad koks stabdziu skystis “dapylinetas”.
ar autoriau viskas gerai jum ? :))
nieko asmenisko, tik juokinga net skaityt :)
Sveikas, daznai atsiverciu tavo puslapi paziuret gal ka naujo padarei (tikrai labai idomu). Kazkada esu skaites kad tavo projektas labai brangus gaunasi, todel va: http://www.econogoelectricscooters.co.uk/product.php/2/0/Yogo
ar pas tave gausis kazkas panasaus ar dar geriau o gal dar ir pigiau ?
Labai smagu kad atsirado dar vienas prieinamas e-mopedas. Tačiau noriu pastebėti, kad vien rimtas akumuliatorius kainuoja beveik tiek kiek visas šis mopedas… Maniškio bendra kaina, manau, gausis apie 12k Lt (1.5x brangiau), tačiau maksimalus greitis bus apie 120 km/h (vietoje šio 50 km/h), nuvažiuojamas atstumas maždaug 70 km (vietoje šio 35 km), įkrovimas per 15 min (šis per 1h), ciklų skaičius apie 10’000 bei baterijos tarnavimo laikas >10 metų. Čia gamintojas, žinoma, nepateikia kokias celes naudoja, tad sunku ką nors pasakyti, tačiau jau iš bendros kainos matosi kad nieko gero. Didelė tikimybė kad nusibaigs jau po 300 ciklų. Maksimalios galios kažkaip irgi neužmačiau – matyt neviršija 2kW. Maniškis bus apie 15-20 kW.
Žodžiu, stebuklų nebūna. Jei jau taip pigiai parduoda, reiškia ir dalys atitinkamai pigios. Aišku bus pataupyta ant baterijos… Taipogi matosi pakaba gana silpna, nepalakstytum su tokiu jei ir greičiau važiuotų. Tikrai ne lietuvos gatvėms. Na o maniškio amortizatorių eiga po 9 cm, jau ir stabdžiai rimtesni.
ten turbūt bus kokie 4 kW, nes tiek mopedui leidžiama turėt.
Šarūnai, kokios talpos taviškės baterijos? kiek Ah ir V bendroj krūvoj?
pavarčiau giliau, pasirodo ten 1,5 kW
The Yogo houses a powerful brushless 1500 watt motor giving you that zippy edge and greater climbing ability
Tik koks tas litis?
Every Yogo purchase includes a 50 volt lithium battery pack and charger, enabling greater power over longer ranges with shorter charges. Alternatively you can upgrade with a second battery purchase, allowing you double the range
pasirodo jis dar ir immobiliser`į turi
Dviračiui ruošiamas 64V 20Ah akumuliatorius, mopedui norėčiau dėti 96V 40Ah.
Na 1,5kW mopede tai… net 4kW yra gana mažai išjudinti tokią masę.
O imobilaizeryje tai jokio stebuklo nėra – visi nauji (ar bent jau dauguma) mopedai jį turi. Maniškio mopedo variantas su įpurškimu taip pat turi imobilaizerį.
Tai mopedui jei dėsi tokį akumą (96 V 40 Ah) ir žadi jį pakrauti per 15 min ane, tai koks ten pas tave įvadas, kokios galios?
Nene, sakau, kad čia teorinis įkrovimo laikas. Teoriškai su daugiabučio įvadu tokį akumuliatorių galima įkrauti per minimum 1 valandą. Ir tai įkroviklio reikia 4kW. O šiaip tai turiu priėjimą prie daugiabučio laiptinės įvado ;)
Čia kaip ir didžiausia bėda tų visų elektrinių agregatų, kad reikia nesvietiško energijos kiekio per trumpą laiką. O turbūt retas suvokia kiek energijos iš esmės yra permetama benzino forma į baką per ten pora trejetą minučių. ekvivalentiškai reiktėų vos ne elektrinės prie namų tokiam pakrovimui…
greičiausiai gamintojas to yogo ir nesistengė greitesnio įkrovimo.
ties kuria vieta darbai sustoję?
Su mopedu darbai net nepradėti. Sutvarkiau kad važiuotų ir tiek.
Na o su dviračiu tai darbai tokioje pat stadijoje kaip ir paskutinį kartą rašiau – nebaigtas braižyti 3D rėmo modelis. Tikiuosi prisėsti artimiausiu metu.
dar teks pridėti ir garsus jei norėsi TA praeiti :)
http://myep.delfi.lt/news/es-taisykles-reikalauja-kad-elektromobiliai-skleistu-tokius-garsus-kaip-filme-zvaigzdziu-karai.d?id=31833335
Absurdas. Šiaip, jei dėsiu anksčiau minėtus aukštasūkius RC motorus, jų švilpimas bus pakankamai garsus…
http://www.elinta.eu/lt/elinta_e-force_paleidimas
idomus rezultatas ;)
Taip, aplenkė mane.. :) Įdomiausia tai, kad mopedo modelis tas pats.
Buvau litexpo parodoje, apžiūrėjau gyvai. Aišku yra ką tobulinti, bet kaip pirmas blynas – labai neblogai. Saviškį darysiu kiek kitaip.
Pas mane dega viduj ir tokia ideja seniai bet pastaruoju metu finansai nekokie tad ir nieko net nepradedu tik domiuosi kaip kitiems sekasi ;)
… cia, jei kam idomu, linkas, charakteristikos ir kaina be atvezimo ir be mokesciu:
http://image.ec21.com/image/sayone/simg_GC03016977_CA03042123/New_Arrival_EEC_3000W_Electric_Scooter%252FMotorbike.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=z_HJhNYs34g&feature=player_embedded
3000W
60V40Ah lithium battery
disc brake front & back
≤120kg
120/70-12
70km/h
75km(under the max. speed 45km/h)
45km(under the max. speed 70km/h)
20°-25°
USD2095 (lithium battery)
Patikslinimui, as pats tokiais neprekiauju, tiesiog mane sudomino Jusu diskusijos apie mopedu perdarymus. Pasidare idomu kiek toks gamyklinis kainuoja. Susiradau gamintoja ir daves uzklausa gavau toki atsakyma. Pridejau atvezima, mokescius ir gavau apie 8000Lt. Si kaina uz nauja 3KW e-mopeda su LiFePO4 60V40Ah akumu, o kas svarbiausia sertifikuotas EU keliams (naudojant 45km/h limiteri).
Tai ar verta isradineti dvirati? Zinoma, jei turite sportini interesa – tai pateisinama, bet tada Jusu isleidziami pinigai siam hobiui turetu but bent pora kartu mazesni uz TOTAL gamyklini solution’a.
Arvydai, tas 3kW mopedas tai atsiprašau… Jau tikrai minėjau ne kartą – dviratyje turėjau virš 4 kW (o bendras svoris tai dvigubai mažesnis gaunasi) ir man to buvo negana. Dabar važinėju su šiuo benzininiu, kurio galia, pagal popierius, yra 4kW. Ribotuvai nuimti, tai manau išsuka jis kokius 5-6kW. Ir ta galia yra stipriai per maža, tenka iškęsti didelį vairuotojų pasipiktinimą kad “jiems trukdoma važiuoti”, “stabdomas eismas” ir panašiai.
Situacija yra tokia, kad man patinkančio modelio pirkti nėra: visų galia juokingai maža, neišnaudojama elektrai būdinga dinamika. Aš elektriniu aparatu važinėti noriu ne dėl to kad esu “žaliukas” (nors ir palaikau šią mintį), bet būtent dėl elektrinės dinamikos: žvėriško sukimo momento, staigaus atsako, regeneracijos (ko komerciniai aparatai nelabai turi). Primenu, kad aš taikau ne į 3kW, bet į kokius 30. Taip pat, kaip inžinierius, kiekviename gamykliniame aparate randu “taupymo” pasekmių: sudėti labai prasti akumuliatoriai (kurie greitai numiršta) bei smulkmenos visokios.
Ir taip, man tai yra hobis. Tarkime, daug elektronikos entuziastų pradeda nuo savadarbių garso stiprintuvų. Aš nesu išimtis, pats esu padaręs ~30-50 veikiančių stiprintuvų (vos porą iki galo, bet tai jau atskira tema). Realybė yra tokia, kad vien dalys kainuoja daugiau nei gamyklinis analogas. Tai kodėl gi žmonės juos gamina?
Puiku, del hobio nesigincysiu – cia jau asmeniniai reikalai ir pinigai cia jau nezaidzia.
O del galingumo, tai manau esi neteisus. BLDC varikliu sukimo momentas jei kontroleris jo specialiai nereguliuoja, o islaiko maksimalu yra didziausias prie nuliniu apsuku. Poto sukimo momentas krenta didejant apsukoms.
As pats vazineju su 500W dviraciu. Tiesa trauka nera ispudinga, bet is vietos pajuda daug greiciau, nei minant. Ir manau, jog benzininis mopedas su analogisku 500W galingumo varikliu toli atsiliktu. Esme yra ta, jog vidaus degimo varikliu galingumas skaiciuojamas degimo momento, t.y. maksimalios traukos metu. Tuo tarpu BLDC varikliuose sis momentas yra pastovus ir mazeja tik kylant apsukoms del variklio fizikos (atsirandanti variklio evj mazina srove tuo paciu ir sukimo momenta). Todel, manau, jog pakanka dvigubai (gal ir dar daugiau) mazesnio galingumo BLDC variklio tam paciam sukimo momentui isgauti.
Malonu kad supranti pagrindinius elektros variklių principus, tikrai nedaug tokių žmonių sutikti tenka. Tik žinios gal šiek tiek netinkamos asinchroniniams varikliams (matyt būtent toks variklis stovi tavo nužiūrėtame modelyje, na bent jau toks buvo Litexpo eksponuojamame mopede), nes jų sukimo momento-sūkių priklausomybė yra kiek kitokia:
http://cnx.org/content/m28334/latest/graphics1.png
Na o štai sinchroninių ir visokių DC motorų grafikas atrodo taip:
http://claymore.engineer.gvsu.edu/%7Ejackh/books/plcs/html/plcs-745.gif
Čia maksimalų sukimo momentą riboja valdiklio maksimali srovė bei variklio konstrukcija (praktiškai tik apvijų varža ir aušinimo efektyvumas). Dėl to artėjant prie maksimalių apsukų trauka vis mažėja. Nors yra prigalvota sprendimų ir šiai problemai, bet apie tai jau kitą kartą. Aišku yra ir išimčių, pvz. asinchroninio variklio D tipas yra šiek tiek panašus į DC variklio, tik dar tinkamesnis.
Matai, čia kiekvienam pagal poreikius: tau dviratyje pakanka 500W, o man nepakako 4kW (gerą pusmetį važinėjau ir su 500W – iš vis liūdna). Man galios reikia tokios, kad jausčiausi pilnavertis eismo dalyvis ir važiuojant į kalniuką nereikėtų tystis 45 km/h ir už savęs sudaryti eilės. Kad tik tystis tai nieko tokio, bet tokie veiksmai sukelia labai didelį debilų-vairuotojų (sakau tiesiai šviesiai) pasipiktinimą. Vien šiandien buvau du kartus piktai apipypintas ir vieną kartą aprėktas, kai laisvės prospektu į kalniuką kilau 60 km/h (pirma juosta, tvarkingai, ten leistinas greitis 60), o visiems labai niežti spausti 80-90.
Mopedo galią paėmiau tik kaip atsvaros tašką. Bet turėk mintyje, kad dabartiniai mopedai daromi su variatoriais, taigi ir variklio apsukos pastoviai laikomos didžiausio naudingumo/galios taške. Jei variatorius dirba kaip priklauso, variklis iš savo optimalių apsukų išeina tik pajudėjimo (0-10 km/h) metu bei viršijus 45 km/h (kalbant apie 49cm² variantą; maniškio variatorius “tvarkytas”, taigi optimalios apsukos yra iki maždaug 60 km/h). Nors kita vertus, pajudant nemažai įtakos turi variklio inercija, nes išcentrinė (automatinė) sankaba pradeda kabinti tik nuo gana aukštų apsukų, o 60 km/h važiuoti toks mopedas iš vis neskirtas, visi gamykliniai ribotuvai greitį riboja iki 45 km/h.
BLDC varikliu grafikas atrodo kiek kitaip:
http://www.ebikes.ca/simulator/
Tai yra sinchroniniai nuolatinio magneto varikliai ir jie mane zavi tuo, kad yra paprastos konstrukcijos ir viska galima padaryti be jokios transmisijos ir papildomu energijos nuostoliu. Kartu stebina, kad ju varomu aparatu kaina pakankamai didele. Konsruktyviniu poziuriu tai labai paprasta sistema, kurioje nera gausybes brangiu elementu ir/ar ju sistemu.
Jei sukimo momentas didziausias starto metu, tai ko daugiau reikia? Toliau tik didink galinguma, o cia jau vielos storio ir itampos/sroves saltinio reikalas, nes MOS-FET’as ar IGBT jau atlaiko sunkiai isivaizduojamas sroves.
O del galingumo, kalbant apie dvirati su BLDC, tai jau nuo 1,5kW prasisuka ratai. Tai ar verta dar didinti? Bus nebeimanoma vaziuoti: jausies kaip ciuozykloje.
… o del to motorolerio, tai issiaiskinau: ten ne asinchroninis, kaip manei, o BLDC variklis rate:
Electric Motor (HR13-3000) Product Description Rated power: 3000W Unload speed: 920rpm Maximum efficiency: 86% Unload current: 7.2A The largest torque: 130N. M Rated voltage: 60V Rated speed: 880rpm Rated Current: 57A Packing size: 380mm*380mm*290mm Rated torque: 33N. M Max. Speed: 80km/h .
@Arvydas
A, tada teisingai. Maniau kad kalbi apie šį:
http://e-motion.lt/2010/05/15/lietuviski-elektromobiliai/
Varikliai rate man taip pat labai nepatinka (jau rašiau kelis kartus): ratas gaunasi gana sunkus ir inertiškas, taigi labai pablogėja sukibimas. Tokį reiškinį pastebėjau važinėdamas su dviračiu: sankryžoje guldant 50 km/h valas pradeda “važiuoti” į šoną, toks jausmas kad padanga minkšta ir baigia nusimontuoti (plaukioja). O pasirodo ratas per nelygumus tiesiog šokinėja ir čiuožia į šoną. Kol greičiai maži, to nelabai jaučiasi, bet labiau lakstant jau darosi gana pavojinga. O su pustušte padanga važinėti irgi menkas malonumas: a) labai lengva su lietuviškom duobėm ją prakirsti; b) labai padidėja energijos sąnaudos. Dviračio variklį ateityje irgi išnešinėsiu iš rato, bet kol kas teks tenkintis tuo kas yra. Aišku, variklis rate yra pats paprasčiausias, pigiausias ir labiausiai “trouble-free” variantas, bet man vis tik saugumas yra pirmoje vietoje. Būtent dėl to automobilių ratlankius daro lietus (lengvesnius), o ne dėl daugumos gatvės erelių įsitikinimų (“krūta”).
Šiek tiek teorijos: http://en.wikipedia.org/wiki/Unsprung_weight
Su BLDC aš susipažinęs pakankamai gerai, ir tas simuliatorius man gerai pažįstamas. :) Mano dviratyje yra hubinis BLDC variklis, taip pat šiuo metu projektuoju BLDC kontrolerį su vektoriniu valdymu (variklis veiks žymiai tyliau nei su kitaisku valdikliu). Ir galiu drąsiai pasakyti kad su 4kW varikliu tas ratas tikrai nesisuka, nebent būtų priekiniame rate (kas yra absurdas, bet tai jau atskira tema) ir visą svorį permetus į galą. Štai čia gali pažiūrėti video, kur matysis kiek pastangų reikia ratui prasukti: http://e-motion.lt/2010/01/11/antrasis-e-dviratis/
… nu jo, neblogai. Ypac patiko “torque arms“ idea.
Uzsiminei apie priekinio rato absurda. Ar bandei?
Kazkodel dauguma renkasi priekini, ypac europieciai. Montavimas paprastas ir svoris tolygiau pasiskirsto. O del vairo tampymo, tai galima priprasti, tik posukiuose, matyt, reiketu atsargiau, nebent galingumas nevirsyja 250W.
… ir dar apie BLDC. Kinieciai uztikrino, kad mano 36V 500W varikli drasiai galima maitinti iki 58V itampa. To dar nebandziau, nes reiktu susiorganizuoti kontroleri (bent jau 48V) ir pasididinti batareika. Mano skaiciavimu, sio variklio galia prie 48V turetu buti apie 900W.
Jei variklis/laidai per stipriai nekais, tai gal tai ir tiesa. Holo davikliams vistiek bus atskiras maitinimas.
O gal dar kas paslepto cia yra?
Dėl variklio priekiniame rate parašiau čia:
http://e-motion.lt/bbpress/topic/21#post-97
BLDC variklius galima maitinti labai plačiu įtampos diapazonu. Neabejoju kad tas kiniškas variklis puikiai dirbs bent iki 100-150V, jei apvijos padengtos normaliu laku. Su galia yra paprastai: P=UI arba P=ωM. Taigi, galia P yra sukimosi greičio ω ir momento M sandauga arba įtampos U ir srovės I sandauga. ω tiesiogiai priklauso nuo U ir M tiesiogiai priklauso nuo I. Nori padvigubinti variklio galią? Puiku, duodam dvigubai daugiau įtampos (padvigubės greitis). Arba, jei greičio didinimas netinka, padvigubinkime srovę – padvigubės sukimo momentas. Jei kitaicas deklaruoja kad tas variklis yra 500W prie 36V, reiškia numatyta srovė yra 14A, kas yra gana juokinga. Tas variklis atlaikys minimum 50A. Aš saviškiam daviau 100A ir veikė be problemų (šylo). Juolab tokia srovė yra labai trumpalaikė (tik pajudėjimo metu) ir per tą laiką variklis nespėja stipriai įkaisti.
, o kaip del kontrolerio. Didinant itampa/srove gal pakaktu galiniam laipsni IRF’us atitinkamas sudeti/uzlygiagretinti?
@Arvydas
Kiek man teko susidurti, visuose kiniškuose valdikliuose tranzistoriai buvo su pakankamai didele atsarga. Žinoma, aklai nieko negalima daryti, reikia patikrinti ar įtampą atlaikys tranzistoriai ir likę komponentai, tas pats galioja ir srovei.
… o dar mintis: lyst i varikli. Jeigu nuvynioti truputi apjivu, tada sumazeja magnetinis srautas, bet padidejusi srove vel ji kompensuoja, o pliusas tas, kad sumazija ir nuosava evj, kuri yra pagrindinis BLDC greicio stabdis. Taigi nuvynioje apviju, mas turetume gauti tapati magnetini srauta, prie didesnes sroves (easant tai paciai itampai) ir kas svarbiausia didesnes apsukas.
Gal buvo kokiu bandymu mazinti apviju skaiciu?
Yra kompromisas greitis vs. sukimo momentas. Mažindamas apvijų skaičių gausi daugiau greičio, bet prarasi pagreitį. Srovės juk negali kelti be galo. Čia net nereikia vynioti, gamintojai iš karto leidžia pasirinkti variklį su norimu apvijų skaičiumi, pvz. Crystalyte 5302..5306 (paskutinis skaitmuo yra apvijų skaičius).
Crstl5302 – 2 apvijos per poliu?
Gali būti, iš tikro tai nesigilinau.
Laukiu nesulaukiu kada bus rezultatas. Va idomu kiek galetu kainuoti tai tokiam zmogui kaip as, kuris tik nori vaziuoti?
Beje kokios irangos ir parametru reiktu padaryt automobili. As vis pamastau apie Smart perdaryma.
viskas turbūt priklauso nuo poreikių. kiek LĖKT norėsit (galios poreikis) arba kiek ilgai norėsit važiuot (akumų talpos poreikis).
http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_ED
Man irgi labai keista, kad ant mazu auto bazes dar vis nera nebrangiu full-electric automobiliuku. 100-200 km range ir iki 100km/h greitis butu, turbut, visiems priimtinas mieto automobilio variantas.
O kaina, tai nemanau, kad turetu buti arkliska, nes elektrinis variklis (vandeniu ausinamas) yra zymiai pigesnis uz benzinini, ten visokie vandens siurbliukai ir hidro/vakuuminiai stiprintuvai jau seniai stand-alone variantuose egzistuoja, kaip ir kondiske. Brangiausi siam reikalui – tai akumai, o cia ir galetu klientas pasirinkti talpa/technologija/kaina.
… nera masineje gamyboje.
Iš tavo variklių (rc) kuriuos naudosi e-mopede gautūsi gana smagus e-dirt bik’as. Maždauk tokio tipo : http://www.youtube.com/watch?v=nx29I-JIgIA&feature=related
Tik va, didelė kaina akumuliatorių. Pradžiai galima naudot kad ir paprastus bei gana pigius lipp,bet iš jų tiek ir džiauksmo dar užsidegsi :D
Yra planuose enduro.. :)
Na o ką galvoji apie savo būsimo e-mopedo legalizavima?
Na ilgai dvejodamas nusprendžiau ka elektrinio dviračio man kaip ir nereikia. Matau kad daug kas konvertuoja mopedus greičiausiai čia ir apsistosiu. Ištiesų mopedo norėčiau Peugeo jet force :) nes ištiesų jis labiausiai tam tinka. Ir variklis variklį norėčiau naudoti tokį patį kaip Šarūno : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5139&Product_Name=Turnigy_80-100-A_180Kv_Brushless_Outrunner_(eq:_70-55) tik va , perdavima norėčiau palikti su varijatoriumi. O variklį ymontuoti vietoja alkūninio veleno. Jai mopedas bus 125 4-t tai manau variklis be problemų tilps.
Na ir akumai didžiausia bėda. Pradžiai manau užtektų man 16 vnt. 40 ah lifepo4 : http://evcomponents.com/cscart/index.php?dispatch=products.view&product_id=29860
Būtų 48v 40ah 2kWh. Labai jo galingo man ir nereike. Tarkim limitas 100a tai beveik 5kw man pakaktų. Greitį maximalų padaryti 60 km/h. Tik klausimas kiek kilomrtrų nuvažiuočiau su 2kWh akumuliatoriumi?
… nelygu kokiu greiciu ruosiesi vazineti. Kai greitis didesnis nei 40 km/h (dar aisku priklauso nuo mopedo/vairuotojo aerodinamikos) labai pakyla energijos suvartojimas greiciui palaikyti Cia pavyzdys:
3000W motor
60V40Ah lithium battery
75km(under the max. speed 45km/h)
45km(under the max. speed 70km/h)