Golden Motor kokibė
|Pavadinimą su klaida parašiau specialiai, mat būtų labai neteisinga tai vadinti bent minimalia kokybe. Dabar esu nepaprastai piktas ant “Golden Motor” ir jų gaminamo mėšlo.
Istorija prasidėjo kai gavau štai tokį daikčiuką:
Tai yra BLDC valdiklis, 72V 300A. Viduje sumontuotas DSP procesorius, taigi dirba SVPWM algoritmu ir šio daikto tarpfaziai yra sinusiniai (kas jau yra gana rimta). Rodos, turėtų būti rimtas daiktas. Savikaina su visokiausiais gabenimo ir importo mokesčiais – apie 1100 Lt.
Na tai istorija maždaug tokia: Pajungiu prie variklio, greičio rankenos, maitblokio. Paduodu maitinimą… Ir nieko, tik mirga raudonas “power” LED. Na maždaug suprask – klaida. Pasirodo tai dėl to, kad standartinė, visuotinai priimta holo efekto principu veikianti greičio rankenėlė jam netinka. Dokumentacijoj aišku apie tai nė žodžio. Gerai, šią problemą sutvarkiau. Pasileido. Didinu apsukas… Kyla… ir sustojo. Power indikatorius šviečia, atseit viskas gerai. Bet nesisuka. Išjungiu maitinimą… vėl prijungiu.. Po sekundės užsižiebia power indikatorius, iš maitblokio ir maitinimo laido pasigirsta taukštelėjimas (laidas sudreba ore) ir viskas išsijungia porai sekundžių, tada vėl įsijungia ir istorija kartojasi. Taip gaunasi, kad valdiklis užtrumpina maitinimo šaltinį ir suveikus maitblokio srovės ribojimui ir stipriai sėda įtampa, tada valdiklis išsijungia, įtampa pradeda kilti ir užtrunka kol valdiklis vėl “užsibootina”. Tai vyksta netgi absoliučiai viską atjungus nuo valdiklio, palikus tik maitinimą.
Pamatuoju… kiauras valdiklio tranzistorius. Viso jų ten yra “šeši” (minimumas trifaziam valdikliui), bet kiauras tik “vienas” viršutinis petis. Paaiškinkit man, neišprusėliui, kaip 300A ir 100V laikantis tranzistorius gali perdegti maitinamas 50 V įtampa su 25 A srovės limitu. Vienintelis mano vaizduotės vaisius – pramuštas tranzistoriaus Gate. Lauko tranzistoriai yra valdomi įtampa, na o 100V laikančio tranzistoriaus Gate įtampa gali būti max ±20 V Source atžvilgiu. Na tai galima daryti išvadą, kad vienintelis būdas sudeginti tokį tranzistorių – į Gate paduoti daugiau nei ±20 V.
Paskutiniu metu nuolat tenka remontuoti dviračiams skirtus Golden Motor valdiklius, kurie miršta lygiai taip pat be priežasties: viską sujungus ratas sukasi, bet vos davus apkrovos (pilnai pakanka variklį palaikyti ranka, nors toks daiktas turėtų turėti pakankamai jėgos užtempti žmogų į gana statų kalną) valdiklis miršta – kiauras tranzistorius… Ir liūdniausia tai, kad pakeitus tranzistorių vėl būna tas pats, tik nebūtinai tas pats tranzistorius. Po sugedimų tranzistorius valdančios grandinės būna sveikos. Kitos partijos valdikliai veikia gerai (bent jau nesudega).
Žodžiu, kadangi su šiuo daiktu situacija ta pati, žiauriai sukilo nervai ir smalsumas kas gi viduje ir ko jis toks sunkus (net 3,5 kg, nors neabejoju kad aš tokį daiktą galėčiau sutalpinti į 500 g). Žodžiu, atidariau…
Nuėmus plastmasinį dangtį valdiklis man parodė savo užpakalį – pliką plokštę be jokių detalių. Šiek tiek nemalonu, na bet tiek to, paardžiau toliau. Ir ką gi aš radau?
Na, visų pirma atsakymą į tai, kodėl šitas daiktas toks sunkus. Vietoje to, kad gamintojas sudėtų 6 (minimumą) rimtus galinius tranzistorius, jis pasielgė kiek kitaip – pribėrė didelę saują šerpotriebo, net 36 tranzistorius (po 6 lygiagrečiai). Kažkoks absurdas. Na bet tarkim, užskaitom, taip pigiau (?)…
Antras iškart į akis kritęs dalykas – tie du žali C formos feritai. Jų tarpeliuose yra įmontuoti holo jutikliai. Tokiu būdu yra matuojama dviejų fazių srovė (trečios nematuoja, nes: A+B+C=0; C=-A-B). Tai reikalinga vienam iš SVPWM algoritmo įgyvendinimo būtų. Panaudoti feritus magnetinio lauko sukoncentravimui ties holo jutikliais – sprendimas įdomus ir (gal būt) vertas pagyrimo. Bet čia kitaicai irgi pasišiukšlino: šie feritai prie plokštės yra “priklijuoti” dvipuse lipnia juosta. Spėkit ar ta juosta juos kiek nors laiko. O feritų svoris tai nemažas. Žodžiu, aš, šio valdiklio nei mėtęs nei ką, feritus radau visiškai palaidus, klebetuojančius ir besisukiojančius į visas puses. Įsivaizduokit kad šis valdiklis prikabintas kur nors prie mopedo variklio bloko. Vibracijos feritus sutrupintų turbūt jau per pirmą kilometrą.
Trečias pastebėjimas… Atkreipkite dėmesį į tai, kokiu būdu tarpusavyje susijungia plokštės. Tai yra plonas daugiagyslis plokščias kabelis, kurio ilgis, na, kokie 5 cm. Galio bloko plokščių ilgis dar kokie 15 cm. O kur stovi tranzistorių draiveriai? Įsižiūrėkit į foto (paspaudus atsidaro didesnė). O gi ant pagrindinės plokštės, kur atstumas iki galinio tranzistoriaus gaunasi kokie 20 cm! Tiems, kas skaitydami nesupranta ko aš čia rėkauju: rekomenduojama tranzistoriaus draiverį statyti kaip įmanoma arčiau tranzistoriaus, nes priešingu atveju ilgame laide atsiranda visokiausių parazitų: rezonavimas, indukcija. Teoriškai draiveris į tranzistorius paduoda maždaug 12V stačiakampius impulsus (primenu, kad max įtampa yra 20 V), taigi iki limito, rodos, yra gana didelė atsarga. Indukcijos reiškinys gana paprastas: šalimais teka didelės srovės (300 A vos centimetro atstumu, manyčiau, yra gana daug), kurios sukuria stiprius elektromagnetinius laukus, na o šie indukuoja srovę gretimuose laidininkuose. Na o rezonavimas atsiranda dėl susidariusio LC kontūro: čia L yra ilgas takelis, o C yra tranzistoriaus Gate-Source talpa. Dėl rezonanso taip pat gali stipriai išaugti įtampos pikai. Žodžiu, taip suprojektuoto draiverio valdomas tranzistorius gali laisvai gauti kad ir 50 V.
Tai tokia mano detektyvo išvada ir gedimo priežasties versija. Apibendrinant, kitaicai gamina visišką šūdą, nors ir už tikrai didelę kainą.
Dabar sprendžiu bėdą iš kur skubiai susiorganizuoti bent jau 200 A valdiklį, mat norėčiau spėti paruošti mopedą artėjančiam (spalio 3 d.) Lietuvos motorolerių čempionatui bei, būtinai, Elektromobilių paradui (spalio 23 d.).
Tai šiam kartui tiek. Kiekvieną dieną dirbu su Golden Motor produkcija, taigi turiu dar daug pastebėjimų bei apžvalgų, taigi vieną ramią dieną viską aprašysiu, išsiliesiu iš širdies.
Sveikas,
nu mano supratimu 36 tranzai yra beveik normalu, daug kur taip daroma del mosfetu kanalo vidines varzos, tolygaus silumos paskirstymo ir t.t., ilgi takeliai iki gate irgi is dalies pateisinami, jei juo uzsuntuoji varza, tai trugdzius kaip ir sugertu, nu bet dvipuse lipni juosta feritams tai jau pradziugino :D
ka reiskia “dirba SVPWM algoritmu ir šio daikto tarpfaziai yra sinusiniai”? Turi galvoje isejimo signalas yra sinusinis, ar daznis kinta tolygiai?
Niekad neturejau rankose to daigto bet del greicio rankeneles, as kaip suprantu ten turetu but potencikas, o kas yra “visuotinai priimta holo efekto principu veikianti greičio rankenėlė”? Keli holo davikliai ir magnetukas? Tai taip iseitu kad nusipirkus kinietiska komplekta is ebay vaziuosi kaip su pavarom, gazuodamas trukciosi?
Klausiu del to kad planuoju pradziai isigyt pigiausia kinietiska komplekta pasibandymui, tai idomu ar bus koks malonumas vaziuot, ar tik nervu gadinimas.
Tradicinėje trifazėje elektros perdavimo linijoje pačios fazės įtampos forma yra sinusinė (teoriškai), visos fazės yra pastumtos per 120°. Taigi, susumavus dviejų fazių įtampas taip pat gaunama sinusinė forma (tik didesnės amplitudės). Iš akumuliatoriaus pastovios įtampos (tarkime 100V) darant sinusoides, jų pikinė vertė bus 100V, o efektyvioji (RMS) – grubiai 60V. Taigi, prarandame apie 40% įtampos (ir variklio greičio, taigi ir galios). SVPWM algoritmo esmė ta, kad fazių forma yra iškreipto sinuso, tačiau susumavus fazes (tarpfazis) gaunamas sinusas (ko varikliui ir reikia). Tačiau šio tarpfazio amplitudė gaunama ~15% didesnė nei pirmuoju atveju. Būtent tai ir yra SVPWM esmė.
Greičio rankenėlėje yra vienas stacionarus dvipolis holo jutilis, o prie sukamos dalies pritvirtintas puslankio formos magnetas, kurio viename gale N, kitame S. Sukant rankenėlę keičiasi ir holo jutiklį veikiančio lauko stipris ir poliškumas. Jei laukas neutralus, jutiklio išėjimo įtampa yra pusė maitinimo (2,5V), na o visas kitimo intervalas sukiojant rankenėlę yra 1-4V. Įtampos kitimas analoginis (tolygus, nekvantuotas).
Malonumas važiuoti neapsakomai didelis. Na, su 500W Cyclone negalėjau to pasakyti, bet su 4kW cyclone tai labai pasijautė. Dabar man tai kaip narkotikas. Nepabandęs nesuprasi.
Tai jeigu rankeneles isejime signalas yra tolygiai kintantis, tai reiskias tuos greicio suolius sukuria pats kontroleris? (cia pagal tavo video su kinietisku kontroleriu)
Taip, čia jau kokIbiško valdiklio problema. Na ir pati rankenėlė šiek tiek ‘stringa’ (kaip ir bet kokie du plastikai be tepalo tarpusavy), tai sukiojant viena ranka gaunasi tokie kaip ir žingsniukai staigūs.
Tai, blyn, Šarai, parsiduok kitaicams į Golden Motor kaip inžinierius, auksu apipils….
Kiniečiai auksu nesišvaisto. Jiems parsiduoti neapsimoka.
Problema ne tame, kad kinai neturi gerų inžinierių, jie tiesiog daro viską kuo pigiau. Kokybės kontrolė yra viena iš tų vietų, kur galima daug sutaupyti.
Sarunai tu cia su tom baterijom jau siek tiek pazaides esi ,tai gal patartum kokiu elemtus siai dienai geriau buti pirkti.Ieskau dviraciui iki 1kW motorui.daug nezadu vazinet gal koki 30km max i diena.Galvojau gal nusipirkti 10 tokiu: http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6444&Product_Name=GENUINE_A123_Systems_26650A_LiFePo4_Cell_w/_tabs .O gal ka kita geriau patartum uz panasia kaina?
Kad su šiom A123 celėm nuvažiuotum 30 km ~45-50km/h greičiu, tau reikės jų 140 vnt, o ne 10.
Orientuokis į bendrą talpą ~1kWh. Deja nežinau ką pasiūlyt… Dabar jau pats nežinočiau ką pirkt jei reikėtų.
… del 20V ant Gate’o. Jei tokia jau didele indukcines itampos gresme, tai kodel nepastacius itampos ribotuvo, tarkim, kad ir 14V stabilitrono, tiesiai ant Gate’o?
Stato. Bent jau maketavimo metu tai ir aš statau – normalūs tranzistoriai yra perdidelė prabanga.. Na o jau kai viskas patikrinta ir gerai veikia, tada galima nuimti.
Iš tikro tai nežinau ar šis valdiklis mirė dėl to, bet tai vienintelis mano įtariamas scenarijus..
… ir kodel uzsiciklinai and tu GoldenMotors? Yra ir kitu gamintoju. Pvz. http://www.jnkeya.com.cn
Ir kainos ju mazesnes, o del kokybes tai ir GM tu i suns dienas dedi.
Neužsiciklinau. Turiu daug bendrų reikalų su Golden Motor atstovu lietuvoje, tai ir tenka jų daug per rankas praleisti. Užsisakiau jau rimtesnį, kito gamintojo. Tik keliauja iš amerikos, tai greičiausiai iki renginio nespėsiu… Reikės kažką burt.
O kodėl švaistei pinigus ir užsisakei kitą, jei žinai, kad pats geresnį gali pasigaminti?
taigi renginyje galėsi gazas – dugnas sistema naudotis :D tiesiai prie akumo junk ir važiuok :D
Nu as nezinau kokiu tempu reikia dirbt kad per 10 dienu svpwm VEIKIANTI kontroleri pasidaryt. Ten su tais vektoriais ne taip jau paprasta kaip atrodo is pirmo zvilgsnio
Prie ko čia per 10d? Šarūnas su tais kontroleriais gal jau pora metų dirba ir turbūt jau seniai žinojo kad š…
Na man, tai visai patiko tas GM 300A kontroleris: ir ispildymas ir idea. Patiko faziu isvadu ispildymas ir sroves griztamas rysys per holo jutiklius. Jei istaisyt ta bug’a su itampos suoliais and Gate’o – visai rimtas daiktas turetu buti.
Lietuviai grasinosi kazkokius valdiklius gaminti (berods, JonELIS). Gal su jais koki rysi palaikai? Gal jie turi kazka geresnio sukure nei kinieciai? Ir dar klausimuks: koks ten is amerikos valdiklis vaziuoja, gal gali isduoti branda?
Teisingai Gl_as sako, ten yra daug darbo, bent keliems mėnesiams (jei vien prie to sėdėti visą darbo dieną). Valdiklį esu pradėjęs gaminti, į tai yra įdėta kokios dvi savaitės darbo (skaičiuojant pilnom darbo dienom), bet stovis dar labai ankstyvas: nėra visiškai jokių apsaugų, algoritmas veikia neoptimaliai, viskas kaba ant laidų… Žodžiu, dar labai daug darbo. Užbaiginėsiu, bet šiuo metu teks laikinai naudoti gamyklinį…
Su jonelio komanda palaikau minimalius ryšius (per trečius asmenis). Siūlo jie tuos valdiklius pirkti, bet tokias kainas šaukia (dešimtim tūkstančių), kad klientų nėra. O ir veikia bugovai, kiek teko girdėt ir pačiam matyt (teko važiuoti joneliu).
O aš tai dabar užsisakiau LYEN valdiklį. Koks ten tikras brendas tai neaišku, čia kažkoks žmogelis tiesiog užsakinėja valdiklius gamykloje ir klijuoja savo lipduką. Na, bent jau žmonės patenkinti.
Tai yra Infinion firmos kontroleris. Tas LYEN jos tik MOD’ina – lituoja vienus ar kitus fet’us ir sroves ribotuvo rezistorius kaitalioja pagal pageidavimus.
Pats ta kontroleri turiu ir iš esu patenkintas labai patenkintas. Su Crystalyte net nera ka liginti.
Jo, man shiandien greiciausiai irgi GM valdiklis uzhsilenke. Visa sezona pravazinejau, prasukau 1700 km, o shiandien shast ir Vingio parke galus atidave. Analogiska situacija: http://goldenmotor.com/SMF/index.php?topic=1963.0. Net minti negalejau, bo jis kaip generatorius dirbo nors atjungiau ir akuma. Atjungus laidus ish kontrolrio bent jau mindamas darba pasiekiau. Sugadino nuotaika. Ish cheku buvau pirkes, tai ju uzhklausiau. Bet dar jokio atsakymo. Taip nesinori sezona baigti:(.